08 maart 2022

Buurten moeten aantrekkelijker voor kinderen en jongeren

De Zoetermeerse CDA vindt dat wijken aantrekkelijker moeten worden voor kinderen en jongeren. Meer speel- en chillplekken dragen daar zeker aan bij. “Wij willen dat graag samen met de inwoners van de stad aanpakken,” aldus lijstrekker Ingeborg ter Laak. “Tijdens de verkiezingsmarkt in het Stadshart op zaterdag 12 maart, kan iedereen zijn wensen en ideeën voor zijn wijk bij ons kwijt. Die ideeën moeten uiteindelijk terugkomen in een nieuw speel- en chillbeleid.”

Het CDA Zoetermeer is voortdurend in gesprek met inwoners van de stad. “Afgelopen weekend spraken we jongeren in het skatepark in het Burgemeester Vernèdepark. Eén van de plekken die nodig toe is aan een opknapbeurt,” vertelt Ter Laak. “Het is een belangrijke chillplek voor de jeugd uit de wijk, maar ook de kleine kinderen komen er spelen. Zelfs voor hun ouders is er een comfortabele ‘hangplek’ met bankjes. Het is een geweldige plek voor de 500 jongeren in de wijk. Jongeren die vaak niet de (financiële) mogelijkheden hebben om zich aan te sluiten bij een sportvereniging.”

Alle kinderen en jongeren hebben het recht op buitenspelen en chillen.

Speel- en Chillbeleid
“Wij vinden het belangrijk dat deze speelplek wordt behouden en dat er nieuwe bijkomen. In de wijken zijn nu vaak te weinig geschikte ruimtes. En voor chillplekken is al helemaal geen aandacht,” vindt Ter Laak. “Door extra speelplekken te maken, gaan kinderen meer buitenspelen en dat is goed voor hun gezondheid en ontwikkeling. Zoetermeer moet daarom een eigen speel- en chillbeleid krijgen en wij ondersteunen de oproep van Stichting voor Werkende Ouders voor zo’n beleid van harte. Alle kinderen en jongeren hebben het recht op buitenspelen en chillen. Door een speel- en chillbeleid te hebben en deze de komende jaren verder in te vullen, laat je zien dat het serieus is.”