Zwijndrecht | Verkeersveiligheid Heerjansdam

24 maart 2025 3 minuten lezen

Ver­keers­vei­lig­heid Heer­jans­dam

Als CDA zien we met betrekking tot de Dorpsstraat dat ondanks de aanwezigheid van een 30-kilometerzone, een verbod voor zwaar vrachtverkeer, wegversmallingen, (parkeer)paaltjes, eenrichtingsverkeer en...

Als CDA zien we met betrekking tot de Dorpsstraat dat ondanks de aanwezigheid van een 30-kilometerzone, een verbod voor zwaar vrachtverkeer, wegversmallingen, (parkeer)paaltjes, eenrichtingsverkeer en diverse inspanningen van de Dorpsstraat het niet lijkt lukt om de zorgen van inwoners over de verkeersveiligheid weg te nemen.

We hebben daarom de volgende vragen gesteld aan het college:

  1. In hoeverre is de gemeente bekend met de zorgen over de verkeersveiligheid van de Dorpsstraat in Heerjansdam?
  2. Wat is de visie van de gemeente op deze problematiek, welke ontwikkelingen lopen al en welke mogelijkheden ziet de gemeente zelf om deze op korte termijn aan te pakken?
  3. Wat zijn de verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van de verkeersintensiteit op de Dorpsstraat op basis van het multimodale verkeersmodel?
  4. In hoeverre wordt de Dorpsstraat geraakt door de voorgenomen bezuinigingsmaatregel om parkeerpaaltjes in de hele gemeente te verwijderen?
  5. Hoe kijkt de gemeente aan tegen de volgende oplossingsrichtingen:
    1. De 30km-zone, die nu begint ter hoogte van de kruising Dorpsstraat – Boomgaardweg, uit te breiden en direct aan het begin van de Boomgaardweg (komende vanaf de Randweg) te laten beginnen;
    2. Het aanpassen van de reeds aanwezig drempel in de Boomgaardweg, zodat deze het verkeer dwingt om de snelheid terug te brengen naar 30km/u;
    3. Het aanpassen van de wegversmalling ter hoogte van Dorpsstraat 107a naar voorbeeld van de wegversmalling zoals deze recent op de Ringdijk ter hoogte van het Veerplein zijn geplaatst;
    4. Het aanbrengen van een cirkelvormige drempel (een zogenaamde 'punaise') op de kruising Dorpsstraat – Molenweg om verkeersdeelnemers ertoe te bewegen daadwerkelijk te stoppen voor het reeds aanwezige stopbord komende van de Dorpsstraat en de bocht Molenweg – Dorpstraat langzamer te nemen.

In reactie op onze vragen stelt het college dat de huidige verkeerssituatie conform de eisen voor een 50km/u weg is ingericht. Ondanks dat op de hele Dorpsstraat de maximumsnelheid 30km/u is, ziet de gemeente op basis van de beschikbar databronnen m.b.t. gemiddeld gereden snelheid en het aantal ongelukken geen urgentie om de verkeerssituatie grootschalig aan te pakken. Het afwaarderen naar een 30km/u weg zou en substantiële investering vergen, die waarschijnlijk pas mogelijk is op het moment dat er weer groot onderhoud plaats moet vinden.

Gezien de huidige financiële situatie van de gemeente snappen we als CDA dat grootschalige investeringen momenteel lastig zijn. We denken alleen wel dat er ruimte zit tussen grootschalig investeren en helemaal niks doen. We zullen de komende periode dan ook in overleg met inwoners, de Dorpsraad en de gemeente verkennen welke mogelijkheden er zijn om zonder grootschalig investeringen, maar met laagdrempelige maatregelen de situatie toch op korte termijn te verbeteren.

Molenweg

Op verzoek van de gemeente heeft een onderzoeksbureau in kaart gebracht hoe de Molenweg momenteel wordt gebruikt. Ze hebben hiervoor verkeerstellingen laten uitvoeren. Op basis van dit onderzoek adviseert het bureau om de Molenweg (vanaf de kruising met de Molenwei) in te richten als een zogenaamde erftoegangsweg met (net als nu) 30km/u als maximale snelheid.

Op basis van landelijke richtlijnen brengt de inrichting tot erftoegangsweg met zich mee dat alle verkeersdeelnemers gebruik maken van dezelfde rijbaan, met uitzondering van de voetganger. Die krijgt nog wel een trottoir. Voor de Molenweg zou dit betekenen dat fietser en automobilist dezelfde weg gaan delen en dat het huidige vrijliggend fietspad verdwijnt. Ook is de kans groot dat het huidige asfalt wordt vervangen door klinkers, zodat automobilisten minder snel te hard zouden rijden. Dit alles klonk voor veel Heerjansdammers als een nachtmerrie, zo bleek tijdens een openbare vergadering van de Dorpsraad. Inwoners maken zich zorgen over de veiligheid van fietsers en de toename van geluids- en trillingsoverlast door klinkers in plaats van asfalt.

Het project bevindt zich nog in de voorbereidende fase, dus we hopen dat de gemeente zich in het verdere traject bewust is van de signalen die inwoners nu al hebben gegeven. Om dit te bewaken zullen we dit project de komende tijd nauwgezet blijven volgen.

Lees
ver­der