22 juni 2023

CDA akkoord met bestuursprogramma na unaniem aannemen motie

Gisteren (21-06-2023) is er een stevig debat geweest over het nieuwe bestuursakkoord. Het CDA heeft in reactie hierop één amendement en vijf moties ingediend. Alleen de motie over het verminderen van bestraat gebied is aangenomen, weliswaar unaniem. Hoewel de rest geen meerderheid kreeg zijn er wel door het bestuur op alle punten toezeggingen gedaan. Het CDA kon niet akkoord gaan met het bestuursakkoord zolang de financiële paragraaf onvoldoende uitgewerkt is. Met de toezegging dat deze in de voorjaarsnota van juli uitgebreid behandeld gaat worden, heeft het CDA besloten het akkoord te ondersteunen.

De CDA-fractie is van mening dat er veel moet gebeuren met betrekking tot waterbeheer in waterschap de Dommel. We benadrukken het belang van verantwoord watergebruik en de uitdagingen die klimaatverandering met zich meebrengt. We zijn bezorgd over de beperkte aandacht voor waterkwaliteit, de Kader Richtlijn Water en het creëren van een toekomstbestendige leefomgeving in het bestuursakkoord. De fractie pleit voor meer communicatie en betrokkenheid van inwoners, en stelt voor om gebiedsmedewerkers en communicatiemedewerkers aan te stellen. We maken ons ook zorgen over de financiële haalbaarheid van de plannen en vragen om evaluatie en duidelijkheid over de kosten. Verder vragen we aandacht voor mogelijke overstromingen door het verhogen van het grondwaterpeil en stellen we een onderzoek naar een brede weersverzekering voor.