22 november 2020

Aanpak armoede en schuldhulpverlening

Het raadsvoorstel over de aanpak armoede en schuldhulpverlening staat bol van de goede intenties en bedoelingen. Helaas waren er nog veel erg onduidelijkheden over. Tijdens de consulterende raadsbijeenkomst van 12-11-2020 bleek dit uit de vele vragen en opmerkingen vanuit de fracties. De wethouder was maar liefst een uur bezig met de beantwoording. Zoveel vragen en opmerkingen bij een raadsvoorstel baardde ons zorgen. Dit duidt op een onvolledig en onduidelijk raadsvoorstel. En dat is jammer, want dit onderwerp verdient de juiste en volledige kaders. Het was te onduidelijk waar we als gemeenteraad “ja” tegen zouden zeggen. En daarom hebben we als CDA helaas moeten besluiten om “nee” te zeggen. Deze belangrijke thema’s verdienen wat ons betreft een goed raadsvoorstel, waarmee het voor iedereen duidelijk wat waar er mee gewerkt zou worden. Dat wij als partij “nee” hebben gezegd tegen dit raadsvoorstel betekent niet dat wij “nee” hebben gezegd tegen de bestrijding van armoede en schuldhulpverlening. Zeker niet, want deze thema’s vinden wij ontzettend belangrijk! Wij zeggen nee tegen een raadsvoorstel waar mensen die er mee moeten werken uit de voeten moeten kunnen. De manier waarop het is opgeschreven is onder de maat. De beleidskaders waren te onduidelijk. Wij hadden liever gezien dat de wethouder het raadsvoorstel had teruggenomen en had aangevuld met de antwoorden op de vragen en suggesties vanuit de fractie. Zo zou het duidelijker voor iedereen zijn waar er mee gewerkt wordt en wat de handvatten zijn. Want deze belangrijke thema’s verdienen goede kaders, zodat het beste bereikt kan worden voor onze inwoners die deze hulp hard nodig hebben!