04 april 2022

Bijdrage CDA aan het duidingsdebat

Burgemeester, geachte leden van de Raad,

Tijdens de introductie-avond van de nieuwe raad was er een interessant moment. De Burgemeester kijkt blijkbaar graag naar het programma: Alles is Liefde. Om te voorkomen dat gesprekken staken, is er een vragenpot. Bij politici in spe is mijn angst voor grote stiltes wat kleiner. Neen, het lijkt me zelfs af en toe een wenkend perspectief.

Uit die vragenpot kwam de vraag: geloof je in toeval? Alles wat in mij is schreeuwde het antwoord: ik geloof in God. Terug op de fiets naar Tiendeveen kwamen er een paar gedachten boven, nadat een wethouder de vraag stelde: is er eigenlijk wel iemand die niet in toeval geloofd? Stel je voor de vraag was: geloof jij in de markt? Of geloof je in de overheid? Het CDA gelooft in de kracht van de samenleving. Tegen de uitwassen van de vrije marktwerking, het recht van de sterkste en de dikke ik. Tegen de uitwassen van een alles regulerende overheid, waarbij het persoonlijk initiatief wordt doodgeslagen. Wij willen oog hebben voor de kwetsbare groepen; voor ouderen, zonder hen te betuttelen. Oog voor ondernemerschap dat de samenleving opbouwt.

Het leven is niet maakbaar. Wij zijn allen kwetsbare mensen, die in alle gevallen ook afhankelijk zijn van anderen. Afhankelijk van voedsel geproduceerd door onze boeren, gezondheidszorg, liefde, goede werknemers, technologie. Alleen samen kunnen we dingen veranderen, de wereld leefbaar proberen te maken. Samen kunnen we het volk van Oekraïne helpen, samen maken we Hoogeveen de moeite waard.

5 van de 10 partijen hebben deze verkiezingen een zetel verloren, 3 zijn gelijk gebleven en de winnaar is de PvdA met 3 zetels: een dikke felicitatie is op zijn plaats!

Een groot aantal jaren geleden kwam een radicaal rechtse partij in de 2e kamer. Veel fracties besloten tot een boycot en sommigen liepen de zaal uit als de heer Janmaat sprak. De fractie van het CDA gelooft niet in dergelijke methoden: wij gaan het gesprek niet uit de weg en zoeken het debat: open en oprecht met andere partijen. Democratie is een groot goed en ons motto is: wees alert en waakzaam.

De kiezers die niet zijn komen opdagen waren zonder probleem de grootste fractie in de raad geworden als ze samen één partij hadden gevormd. Jammer dat je niet hebt gestemd. Immers een paar tientallen stemmen maken zo een restzetel verschil. Dit is ook een opdracht aan ons allen om laagdrempelig en uitnodigend te zeggen: doe mee!

Het CDA is een partij die gewend is om verantwoordelijkheid te nemen voor ordentelijk en degelijk bestuur. Niet omdat we hechten aan het pluche, maar omdat er altijd weer moeilijke keuzes worden gemaakt. Dat vraagt om politieke moed en om vertrouwen. Als we daartoe worden geroepen dan zullen we daarvoor klaar zijn, maar in alle gevallen mogen de inwoners van Hoogeveen weten: Het CDA daar kun je op aan, want die geloven ..... in de kracht van de samenleving,