Vliegverkeer duurzamer maken

Resolutie: Vliegverkeer duurzamer maken.

Het CDA Partijcongres op 27 oktober 2012 bijeen te Rotterdam:

 

A. Constateert dat:

1.duurzame ontwikkeling een prioriteit is voor het CDA;

  1. duurzame ontwikkeling betekent dat bedrijven een eigen verantwoordelijkheid hebben;
  2. het principe van “de vervuiler betaalt” een uitgangspunt is hiervoor;
  3. het bedrijfsleven hard werkt aan schonere technieken voor vervoer over weg en spoor zoals elektrisch rijden;
  4. de lucht- en scheepvaartsector niet geschikt zijn voor elektrische aandrijving;
  5. kerosine nauwelijks schoner is geworden de afgelopen decennia;
  6. in het kader van het rentmeesterschap het principe van de vervuiler betaalt ook voor vliegverkeer moet gelden;
  7.  

B. Overwegende dat:

  1. de KLM afgelopen jaar de eerste vlucht ooit op 3e generatie biobrandstoffen uitvoerde;
  2. de techniek om kerosine te vervangen door een schoner alternatief dus wel bestaat;
  3. meer onderzoek nodig is om het schone alternatief van kerosine op grote schaal beschikbaar te maken;
  4. luchtvaartmaatschappijen niet voldoende middelen ter beschikking hebben voor onderzoek naar 2e en 3e generatie biobrandstoffen die kerosine kunnen vervangen;
  5. investeringen in biobrandstoffen voor auto’s wel een grote vlucht heeft genomen, maar dat er voor wegvervoer duurzame alternatieven voor biobrandstoffen bestaan zoals elektrisch rijden;

C. Spreekt uit dat:

  1. het CDA Congres van mening is dat het principe van de vervuiler betaalt ook voor vliegverkeer moet gelden;
  2. in dit kader de Europese CO2 heffing op vliegverkeer een internationaler karakter moet krijgen;
  3. Nederland binnen de aandacht voor biobrandstoffen meer prioriteit moet geven aan 2e en 3e generatie biobrandstoffen ter vervanging van kerosine;
  4. ter invulling van de financiering gestreefd moet worden naar een wereldwijde kerosineheffing van bijvoorbeeld 1 eurocent per liter kerosine die wordt ingezet voor onderzoek naar en investeringen in deze biobrandstoffen.


En gaat over tot de orde van de dag.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.