Vliegverkeer duurzamer maken
Resolutie: Vliegverkeer duurzamer maken.
Het CDA Partijcongres op 27 oktober 2012 bijeen te Rotterdam:
A. Constateert dat:
1.duurzame ontwikkeling een prioriteit is voor het CDA;
- duurzame ontwikkeling betekent dat bedrijven een eigen verantwoordelijkheid hebben;
- het principe van “de vervuiler betaalt” een uitgangspunt is hiervoor;
- het bedrijfsleven hard werkt aan schonere technieken voor vervoer over weg en spoor zoals elektrisch rijden;
- de lucht- en scheepvaartsector niet geschikt zijn voor elektrische aandrijving;
- kerosine nauwelijks schoner is geworden de afgelopen decennia;
- in het kader van het rentmeesterschap het principe van de vervuiler betaalt ook voor vliegverkeer moet gelden;
B. Overwegende dat:
- de KLM afgelopen jaar de eerste vlucht ooit op 3e generatie biobrandstoffen uitvoerde;
- de techniek om kerosine te vervangen door een schoner alternatief dus wel bestaat;
- meer onderzoek nodig is om het schone alternatief van kerosine op grote schaal beschikbaar te maken;
- luchtvaartmaatschappijen niet voldoende middelen ter beschikking hebben voor onderzoek naar 2e en 3e generatie biobrandstoffen die kerosine kunnen vervangen;
- investeringen in biobrandstoffen voor auto’s wel een grote vlucht heeft genomen, maar dat er voor wegvervoer duurzame alternatieven voor biobrandstoffen bestaan zoals elektrisch rijden;
C. Spreekt uit dat:
- het CDA Congres van mening is dat het principe van de vervuiler betaalt ook voor vliegverkeer moet gelden;
- in dit kader de Europese CO2 heffing op vliegverkeer een internationaler karakter moet krijgen;
- Nederland binnen de aandacht voor biobrandstoffen meer prioriteit moet geven aan 2e en 3e generatie biobrandstoffen ter vervanging van kerosine;
- ter invulling van de financiering gestreefd moet worden naar een wereldwijde kerosineheffing van bijvoorbeeld 1 eurocent per liter kerosine die wordt ingezet voor onderzoek naar en investeringen in deze biobrandstoffen.
En gaat over tot de orde van de dag.