Emma Utrecht

Aanwezig: Niels van der Stappen (vz), Arie Kroon, Dick van Elk, Job Grovestein, Rob Vos, Jan Molendijk, Gerald Russelman, Erik Tilanus, Egbert Bouwhuis (notulen). Afmeldingen van: Janneke Trapman en Marieke van der Werf.

Agenda, goedgekeurd. Arie merkt op dat (Lies indachtig) de vliegtuigen met delegaties naar Rio+20 wel extra CO2-uitstoot brengen.

Notulen vorige keer, zijn keurig op tijd aangeleverd maar momenteel niet beschikbaar, zullen op de site komen, bij voorkeur in pdf. Er zijn nu 3 sites: de site met het CDAJ (Goitzen), CDA zelf (www.cdaduurzaam.nl) en onze wiki.

Niels zal afstemmen met Marieke vdW over de onderlingen links tussen de websites. Marieke staat op de 17de plaats op de kieslijst, maar de vaststelling daarvan is pas zaterdag aanstaande.

Dick zegt dat de zetels zullen afhangen van het duurzame beleid, zo meldde ook Liesbeth Spies vanochtend in Trouw. Daarbij werd ook het WRR rapport vertrouwen in de burger aangehaald. Aanstaande vrijdagavond zal het Duurzaamheidsverhaal op de agenda staan van het verkiezingscongres. Aanmelden voor deelname kan via de CDA-website. Het congres in Maarssen op de locatie ‘DeFabrique’. De pre-adviezen komen dinsdag via de CDA website. Er zijn 1400 amendementen.

De positie van het DZB: er zijn amendementen gemaakt maar worden niet behandeld. Ook door ons DZB-lid Gerrit Hartholt is een bijdrage geleverd.

Het debat met Marieke en Maxime over de 10 punten, waarnemers spraken over de lichaamstaal van Maxime die boekdelen sprak. Hij maakt zich zorgen over de ‘kosten’ van zelflevering voor de schatkist. Maar andere partijen vinden het 10 puntenplan van Marieke sympathiek. Paulus Jansen van de SP zegt dat er iets moet worden verschoven in de subsidie van Fossiel (nu ca 5,5 mljrd) naar Duurzame Energie (nu 1,5 mljrd). Het saldeerverhaal zou een plafond moeten krijgen van 10.000kWh. Niels wil een soort certificering hierbij, met het idee van ECO-zonnepanelen (Egbert noemde dat MVO-zonnepanelen) en deze panelen te koppelen aan de regeling. Egbert noemt dat de regeling van 10.000kWh mogelijk ook genuanceerder zou kunnen met een staffeling in de prijs. De afstand zou niet uit hoeven maken in Nederland.

Dick noemt het EU initiatief REscoop waar coöperaties in Renewables samenwerken aan een betere positie in het speelveld van de energiemarkt. Dit initiatief steunt het 10 puntenplan van MvdW.

Niels geeft aan dat het NWEA-plan voor wind op zee ook moet worden meegenomen.

Erik geeft aan dat het 10puntenplan niet alleen geld hoeft te kosten voor de schatkist, maar juist ook geld oplevert door de spin off, door o.a. btw op het het installatiewerk, btw op de verkoop van panelen.

Ieder is vrij met Marieke contact te zoeken.

Arie – de warmtepomp is gevoelige techniek en wordt niet echt goed gemeten. In het laboratorium is het toch anders dan in de praktijk. Monitoring ontbreekt nog teveel. In Zwitserland, Noorwegen en Zweden is wel veel toepassing te vinden als beter alternatief dan elektrisch verwarmen, de gasdistributie in hun rotsachtige bodem is daar namelijk erg lastig. Arie noemt daarop de microwkk, Niels geeft aan dat deze techniek nog steeds duur is, ca 8000 euro.

Niels – de eis van warmtelevering bij -17°C bij warmtenetten, kan bijvoorbeeld ook bij -10. Arie noemt hier als norm -5°C bij windkracht 7 Beaufort.

Egbert stelt een nieuwe datum voor: 15 september 13.30 alhier en voorafgegaan door de vakgroep Energie om 11.00 uur. Egbert zal Hamilcar Knops daarvoor uitnodigen.

De voorbereiding voor het CDA-congres – er is een amendement o.a. vanuit NoordHolland. We gaan, er is een oordeel van het bestuur, laten we samen stemmen en elkaar opzoeken op vrijdagavond 29 juni. Heeft het DZB een stand? Ja, Jan weet het niet, zaterdag is het hoofdprogramma. Niels en Tim stemmen af over de stand. Opgeven gaat via de site van het CDA voor het congres. Dick neemt een model windmolen mee. Arie Job en Dick gaan samen met vervoer. Als stelling voor in de stand: met duurzaam meer zetels, 0, 1, 2, 3, 4 of 5? Job zegt dat “economie” het hoogste item is van NL in de strijd om de kiezer. Niels zegt dat economie verbonden moet worden met duurzaam. En let op Haarsma Buma. Steun Marieke, Liesbeth + WRR rapport vertrouwen i/d burger (Winsemius) en zie artikel in Trouw vandaag.

Niels gaat het onderwerp economie deze zomer verder uitwerken, en gaat ook verder met het cooperatie-idee. Volgende meeting DZB komt economie op de agenda. Met name de mens-relatie ervan. Maar ook internationale handel. Wellicht heeft Hamilcar ook interesse in het onderwerp economie en blijft dan mogelij wat langer dan alleen voor de vakgroep energie.

De vakgroep landbouw en natuur was bijeen (Rob), er was een afspraak met Ger Koopman maar die gaat (vertrekken), Jaco Geurts is de nieuwe woordvoerder landbouw. Het idee is de komende week een stuk te maken. Enkelen twijfelen aan het nut van de vakgroep, het contact met de fractie is ook al niet erg soepel. Hoe is de lijst op landbouw?

Job zegt dat er een nieuwe cultuur nodig is om landbouw beter op de agenda te krijgen, de respons was onvoldoende. Egbert denkt aan meer contact met de provincies en afdelingen. Niels wil volgend jaar e.e.a. aan de afdelingen sturen voorafgaande aan de productie van de programma’s van de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014.

De vakgroep landbouw stopt als de enthousiaste mensen weg gaan, zoals Leen, Henk en Wil.

Rondvraag: Arie – warmtepompen, als bron onttrokken warmte, regeneratie nodig + Q-koorts en de CDA rol, die was niet fijn en het was mooi geweest als Ab Klink en Gerda Verburg beter hadden opgetreden. Er komt nog discussie in de 2de kamer hierover. Job zegt: “dit hebben we niet goed gedaan”.

Dick – een hoorzitting over de privatisering de rol van de overheid versus de burger, zaken specifiek CDA: verbindt privatisering met de burger.

Job – steun Marieke met een voorkeurstem. Niels overlegt dit met Marieke, per telefoon, ook met Mona. Tijdens het congres wellicht nog even kortsluiten. En mogelijk gebruik van Tweets, wellicht die van Tim?

Rob -, Jan -, Gerard – het KiviNiria biedt in het najaar actie technisch parlement ‘windenergie’ met alle feiten objectief boven water. Niels vindt dat fijn, Gerald houdt dit in de gaten.

Erik – een kleine stop als voorzitter vakgroep energie, zoekt opvolger, najaar.

Egbert – geen opmerkingen of vragen.

Niels sluit de vergadering met dank voor de inbreng.