Hoe kunnen nieuwe Nederlanders zich welkom voelen en goed integreren?

In 2022 treedt de nieuwe Wet Inburgering in werking. Gemeentes worden dan verantwoordelijk om nieuwe inwoners zo snel mogelijk actief mee te laten doen aan de samenleving, bij voorkeur via (betaald) werk.

Onze speerpunten:

• Prioriteit nummer één is het beheersen van de Nederlandse taal. Het kunnen spreken van de taal draagt bij aan verbinding en creëert draagvlak binnen de samenleving. Zonder dat kunnen mensen niet volwaardig meedoen aan die samenleving.
  • Vrijwilligersorganisaties, zoals huis voor taal, hebben veel kennis en ervaring in huis en hebben daarom een belangrijke rol bij de inburgering van nieuwe Nederlanders. Door hun inzet maken nieuwe Nederlanders gelijk ook kennis met maatschappelijke activiteiten en het verenigingsleven. De gemeente ondersteunt en faciliteert deze initiatieven.
  • We willen graag dat iedereen meedoet aan maatschappelijke activiteiten en/of sportactiviteiten. Daarom wordt dat gestimuleerd.
  • We laten zien dat mensen daadwerkelijk welkom zijn in Dronten en dat ze er bij horen. Stichting de Meerpaal kan breed worden ingezet bij inburgering.  Hierbij valt te denken aan het organiseren van een activiteit als de Internationale dag in Dronten.