05 juli 2016

Compensatie ozb?De CDA-fractie heeft een motie ingediend deze is aangenomen.

In 2011 heeft de raad een besluit genomen om bij de ozb de gebruikersbelasting bij niet woningen jaarlijks te verlagen bij gelijktijdige verhoging van het eigenarendeel. Sinds 2016 is de gebruikersbelasting nu 0%. Dat pakt sterk nadelig uit voor 270 eigenaren van niet-woningen met een woondeel zo hebben we in het najaar van 2015 geconstateerd.  Die zijn onbedoeld duidelijk meer gaan betalen (al gauw €500,- op jaarbasis).  De CDA-fractie heeft via haar Tweede Kamer fractie navraag gedaan of het afschaffen van de gebruiksbelasting wel kan. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft geantwoord dat dat wel kan. Tegelijk geeft Binnenlandse Zaken aan dat de gemeente benadeelden mag compenseren. De CDA-fractie heeft een motie ingediend om te kijken hoeveel nadeel er ondervonden is en om met een voorstel voor compensatie te komen. Deze is met een krappe meerderheid aangenomen.