22 juni 2023

Economische groei mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid in wijken

Voor de commissie van 20 juni 2023 had de CDA fractie dit thema op de agenda gezet omdat wij ons zorgen maken over de leefbaarheid in onze wijken. Wij hadden hierover vragen gesteld aan ons college. Echter, de antwoorden van het college gaven de CDA fractie nog onvoldoende comfort. Deze leefbaarheid staat onder druk door illegale kamerhuur voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Deze arbeidsmigranten die zijn hier om te werken bij Lelystadse bedrijven. De overlast die dat geeft zijn ingrijpende verhalen. Dit hoorden wij in gesprek met de inwoners uit het Bastion en bij ons bezoek in deze wijk (zie link). De vraag die hier gesteld werd was: Is er perspectief?

Voor de CDA fractie is het belangrijk perspectief te geven voor de inwoners van het Bastion, maar ook andere wijken waar dit ook speelt. Economische groei mag niet meer ten koste gaan van de leefbaarheid in onze wijken. Deze ontwikkeling moet in balans zijn met de leefbaarheid in onze stad. Om perspectief te bieden zijn drie onderdelen nodig. Als eerste het aanpakken van de overlast, daar is het college mee bezig. Verder is er een locatie nodig voor de huisvesting van arbeidsmigranten, maar ook daar is het college ook druk mee bezig. In de commissie hebben wij naar voren gebracht dat wij willen weten, aan de voorkant, dat als wij bedrijven naar Lelystad halen dat wij de arbeidsmigranten die daar gaan werken, goed kunnen huisvesten. Want als we zouden doorgaan op de huidige voet, dan komt het niet goed. Dan wordt de overlast erger. Hierbij hebben wij ook aangegeven het belangrijk te vinden dat wordt ingezet op ander type bedrijven dan distributiecentra. Verder hebben wij aangedrongen op een monitor waarmee wij kunnen zien hoe de overlast in wijken zich ontwikkeld. Dan kunnen wij zien of de overlast afneemt of dat er extra stappen nodig zijn.

Waarom is dit onderwerp belangrijk? Het gaat om enorme aantallen: Nu zo’n 5.000 arbeidsmigranten voor de Lelystadse economie en per 2030 naar verwachting: 10.000. Het college gaf aan dat er in 2030 10 a 14 locaties met zo’n 300 bedden per locatie nodig zijn voor de huisvesting van deze arbeidsmigranten. Maar, wij als Lelystad hebben nog geen enkele locatie voor de huisvesting van deze arbeidsmigranten. Er is dan wel één locatie, in de Maerlant, maar die vervalt einde 2024. En zover is het niet gelukt één vervangende, laat staan, één extra locatie te vinden.

In de sessie heeft het college meerdere toezegging gedaan die kunnen bijdragen om de problematiek goed te borgen. Tegelijkertijd is het taaie materie waardoor wij dit dossier kritisch zullen blijven volgen.