20 december 2023

Motie voorkomen uitbreiding Afvalzorg unaniem aangenomen

Gisteren is onze motie, die we samen hadden opgesteld met de VVD en met steun van D66, CU, ML, IP, FvD, PVV en de GL, unaniem aangenomen in de gemeenteraad.

Aanleiding voor de motie is dat Afvalzorg haar afvalstortplaats aan de Zeeasterweg gigantisch wil uitbreiden. In het raadsakkoord had de raad hier al op geanticipeerd door af te spreken dat wij deze uitbreiding niet willen. De stortplaats geeft nu al veel overlast voor omwonenden en dat gaan we niet erger gaan maken. Helaas is Afvalzorg al wel met een participatietraject begonnen nog vóór over deze onwenselijke ontwikkeling in de gemeenteraad is besproken. Zo kent dit traject een valse start.

Wat verwachten wij van het college in de motie? Wij willen dat het college al het mogelijke doet om de uitbreiding te voorkomen. Hierbij is het onder andere nog nodig dat het college formeel in gesprek gaat met het rijk. Dit is nog niet gebeurt. Wij verwachten dat het college, ons bestuur van Lelystad haar rol pakt en, indien nodig, met de vuisten op tafel slaat. In dit gesprek moet het college aan het rijk uitleggen wat we wel willen:

• Lelystad wil Next Level worden, maar wil geen Next Level afvalbergen;
  • Lelystad wil de uitbreiding van een vliegveld, geen uitbreiding van de afvalberg. Dat is onverteerbaar.

In dit gesprek met het rijk kan het college toetsen of dit (geen uitbreiding) een mogelijk dilemma geeft voor het rijk. Indien dit het geval is willen wij dat het college toelicht wat Lelystad wil en alternatieven met het Rijk gaat verkennen. Vervolgens moet de uitkomst van dit gesprek besproken worden met de raad. Hoe het nu verder gaat moet dus de komende maanden duidelijk worden.