24 mei 2024

Pleidooi voor behoud van de Ziekenhuisweg

Het college van burgemeester en wethouders heeft het voorstel gedaan om de Ziekenhuisweg af te sluiten voor doorgaand verkeer (vooralsnog met uitzondering voor openbaar vervoer en hulpdiensten). De CDA-fractie wil echter deze weg behouden.

Waarom wil het college de Ziekenhuisweg afsluiten?

Het college wil de Ziekenhuisweg afsluiten om ruimte te maken voor de ontwikkeling van een Zorgcampus. Echter, deze plannen zijn nog niet gedeeld met de gemeenteraad, waardoor de voordelen en gevolgen van deze afsluiting nog onduidelijk zijn.

Nadelen van de afsluiting

De CDA-fractie heeft enkele belangrijke nadelen van de afsluiting van de Ziekenhuisweg benoemd:

1. Openbaar Vervoer: De busroute loopt via de Ziekenhuisweg, de kortste route. Bij afsluiting moet de bus omrijden, wat de reis voor busreizigers langer en minder efficiënt maakt.
  2. Ziekenvervoer: Ambulances gebruiken de Ziekenhuisweg voor snelle toegang tot verschillende delen van Lelystad. Afsluiting betekent langere aanrijtijden, wat kan leiden tot vertragingen in noodgevallen.
  3. Gordiaandreef: Bij afsluiting zal het verkeer verplaatst worden naar de Gordiaandreef, wat zal leiden tot meer verkeersdrukte en verminderde leefbaarheid voor de inwoners langs deze weg.
  4. Agorabaan: Het verkeer dat momenteel via de Ziekenhuisweg rijdt, zal voor een deel gebruikmaken van de Agorabaan (weg langs de Agora theater). Dit zal de verkeersdrukte op deze nu al drukke weg verder doen toenemen.

Alternatief Voorstel

Als alternatief stelt de CDA-fractie voor om de Gordiaandreef terug te brengen van vier naar twee rijbanen. De vrijgekomen ruimte kan gebruikt worden voor de aanleg van woningen en groenvoorzieningen, wat bijdraagt aan de leefbaarheid van de stad. Dit voorstel draagt ook bij aan de leefbaarheid van inwoners langs deze wegen omdat het verkeer verdeeld blijft over twee wegen (Ziekenhuisweg en Gordiaandreef) waardoor overlast voor omwonenden is verdeeld.

Oproep aan Inwoners

Tot slot roept de CDA-fractie inwoners op om vaker de fiets te pakken. Dit draagt het meeste bij aan een betere doorstroming van het verkeer en een gezondere leefomgeving.

________________________________________

Dit bericht werd gedeeld tijdens de raadssessie van afgelopen dinsdag. Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.