11 juli 2017

Teveel inhuur bij de gemeente?

Bij de jaarstukken hebben we de vraag gesteld hoeveel inhuur van personeel er was in 2016. Het blijkt dat er voor 7,5 miljoen aan personeel wordt ingehuurd ofwel bijna 100 fte waarvan een derde langer dan een jaar. Inhuur is al gauw dubbel zo duur dan eigen personeel De gemeente heeft zelf minder dan 600 fte in dienst. Het streven zou moeten zijn om de inhuur te verminderen. In principe biedt het verminderen van inhuur ook ruimte om de bezetting te verruimen hetgeen positief kan uitwerken op de werkdruk.

In de jaarrekening vindt op dit moment geen enkele rapportage plaats over de omvang van de inhuur, hoewel dat in 2009 wel is afgesproken. Ook is niet duidelijk in hoeverre de afgelopen jaren gewerkt is overeenkomstig de kadernota inhuur. Daarom heeft de CDA-fractie tijdens de laatste vergadering een amendement opgesteld om de raad voor de programmabegroting een geactualiseerde kadernota inhuur aan te bieden ter besluitvorming. Dit amendement werd aangenomen..