20 april 2024

Voorstel: Zet tonnen voor nachttrein lokaal in

Komende dinsdag dient de CDA fractie, samen met ML, NLL, LL, een wijzigingsvoorstel in bij het voorstel van het college om twee ton vrij te maken voor de pilot nachtrein (zie link). Dit amendement stel voor dat andere partijen ook gaan bijdragen aan de pilot en dat de pilot degelijk wordt gefinancierd.

Met het voorstel van het college gaat namelijk teveel geld naar een pilot die het Amsterdamse uitgaansleven versterkt, waar we het geld ook lokaal kunnen inzetten.

Gemeente Lelystad neemt verder ook teveel de verantwoordelijk over voor de dienstregeling treinen van partijen die zelf financieel niet (direct) bijdragen. Het heeft onze voorkeur dat de gemeente zich richt op haar kerntaken. Daarbij is het redelijk, dat de onderneming die meedoet met de pilot (NS of Arriva) op zijn minst ook een aanzienlijk deel financieel bijdraagt aan de pilot.

Tot slot, is de dekking van het collegevoorstel niet passend. Het gereserveerde geld komt uit een potje (genaamd Lelystad Next Level) dat bedoeld is voor projecten die Lelystad substantieel naar een hoger plan tillen. Het voorstel van de pilot past hier niet bij. Voorkomen moet worden dat het potje een grabbelton wordt voor kleine, onzekere projecten.