15 februari 2022

Blij met toezegging voor onderzoek naar inclusiepanel

Hans Wijnants deed in de commissievergadering woonomgeving van 14-2-2022 de toezegging dat de gemeente Noordoostpolder mensen met een beperking kan betrekken bij ruimtelijke plannen. Hiervoor maken zij een plan hoe ze dit het beste vorm kunnen geven om mensen op een prettige en succesvolle manier te betrekken. CDA Noordoostpolder is daar erg blij mee.

Participatie is altijd belangrijk, maar voor mensen die leven met een beperking is het extra belangrijk dat zij in een vroeg stadium meegenomen worden in plannen. Zo staat dit ook in het VN verdrag - Handicap. Bij het nieuw te bouwen gezondheidscentrum is Emmeloord is dit op een hele goede manier gebeurd. Zo heeft een persoon met een visuele beperking bij het voorleggen van de bouwtekening aan kunnen geven dat het heel prettig is een vensterbank toe te voegen in plaats van het raam helemaal door te laten lopen tot aan de grond. Door deze informatie in een vroeg stadium op te halen, kun je op een heel gemakkelijke manier de leefomgeving prettig en functioneel inrichten.

Wij zijn blij dat er nu een goed plan komt om de inclusie structureel goed te regelen.

Gonny Schot