28 juni 2020

CDA en D66 zien kansen in digitale zorgtechnologie

Een robot die WMO-aanvragen analyseert en direct op het goede stapeltje legt, of een app die jongeren met een probleem sneller op het juiste pad of bij de goede hulp brengt, het CDA en D66 in Noordoostpolder hebben daar wel oren naar.

“Er gaat veel geld om in het sociaal domein”, vertelt CDA-raadslid Gonny Schot, “zoveel dat we ook in de Noordoostpolder op andere gebieden moeten bezuinigen om het sociaal domein betaalbaar te houden. Daar wordt van alle kanten hard aan gewerkt, maar wij vinden dat we ook moeten kijken naar mogelijkheden om efficiënter en effectiever te werken binnen het sociaal domein zelf.” Volgens het CDA zou de oplossing kunnen zitten in het meer inzetten van slimme technologie en andere digitale middelen om toe te leiden naar de juiste zorg, maar wellicht ook om bepaalde zorg toe te passen. Zij roept daarom het college op om te onderzoeken wat de mogelijkheden en opbrengsten zijn van het inzetten van digitale en technologische instrumenten. “Gemeenten zijn vaak wat huiverig om de investering te doen, maar juist de vraag wat de kracht achter deze innovaties is, is een onderzoek in onze pioniersgemeente waard.”

Wim van Wegen, fractievoorzitter van D66, ziet mogelijkheden in het op grotere schaal toepassen van domotica. “Domotica is eigenlijk een innovatieve manier van zorg op afstand. In de zorg en thuiszorg al een tijdje niet meer weg te denken. De tijd staat niet stil en de toepassingen zijn heel breed, hier liggen kansen om geld te besparen. Het zou mooi zijn als dergelijke oplossingen, zoals in de vorm van apps, ook kunnen worden meegenomen in het onderzoek.”