21 juni 2021

CDA Dantumadiel op bezoek bij 'De Omleiding'

Donderdagavond 17 juni jl. heeft de CDA-fractie Dantumadiel een werkbezoek gebracht aan De Omleiding in Feanwâlden. In 2016 hebben Jan Bruinsma en Annemarije Morssink de boerderij aan het Bûtenfjild gekocht en zijn, volledig in eigen beheer en met de eigen handen, begonnen met het puinruimen, de verbouwing van de benedenverdieping en de terrassen. Ze hebben er een uitnodigende recreatieboerderij van gemaakt. Het gezin met drie schoolgaande kinderen (basisschool) woont sinds 2016 op it Bûtenfjild. In 2017 zijn de eerste (besloten) groepen verwelkomd. Door de corona is het bedrijfsconcept in juni 2020 aangepast en is het bedrijfsrestaurant geopend, aangezien er geen groepen meer ontvangen mochten worden. De benedenverdieping is geschikt gemaakt voor familie-evenementen, trainingen, teambuilding, outdoor evenementen, vergaderingen en bijeenkomsten. Ook de catering is in eigen handen.

Voor de boerderij is het afgelopen jaar een kleinschalige (ongeveer 22 plaatsen) camping gerealiseerd met een vrije royale tent en twee ludieke caravans in de verhuur. Daarnaast zijn ze bezig met de bouw van een modern waslokaal (nagenoeg afgerond) en een relatief groot vakantiehuis. Een rondvaart (maximaal 12 personen) door het prachtige natuurgebied ‘It Bûtenfjild’ is iedere zondagmiddag om 13:30 uur mogelijk of op aanvraag. Ook zijn er 1, 2 en 3 persoons kano’s te huur. Kortom het bruist volop in ‘it Bûtenfjild’. Annemarije is fulltime op De Omleiding actief en Jan is zomers voor 100% van de partij en buiten het zomerseizoen ook nog elders actief als ZZP’er.

De bovenverdieping wordt de komende jaren ook nog onder handen genomen. Dit wordt echt een plan in verschillende bouwfases, waaraan geen tijdpad is gekoppeld. Jan en Annemarije en hun drie kinderen genieten volop in ‘It Bûtenfjild’ en willen als ondernemers dolgraag een bijdrage leveren aan de recreatie en ontspanning in het mooie BûtenfjildKleinschaligheid heeft zijn charmes, aldus Annemarije.

Jan en Annemarije, hartelijk dank voor de ontvangst en de enthousiaste en veel belovende plannen.

Klaas Houtstra
Riedslid CDA Dantumadiel