11 november 2021

Naar aanleiding van opstappen uit fractievoorzittersoverleg

Verklaring CDA Dantumadiel naar aanleiding van opstappen uit fractievoorzittersoverleg

Op dinsdag 9 november was er een besloten fractievoorzittersoverleg in Dantumadiel waarover in de Leeuwarder Courant is bericht. In het artikel is genoemd dat burgemeester Agricola de fractievoorzitter van het CDA, Jan Jitse Visser, beschuldigde dat hij de pers zou hebben getipt om daarmee te burgemeester te beschadigen. Visser heeft hierop besloten dit overleg te verlaten.

Jan Jitse Visser over dit overleg: “Als er beschuldigingen worden gedaan over personen in een groep, moeten deze ook onderbouwd kunnen worden of moeten beschuldigingen worden teruggenomen en excuses worden aangeboden. Bij het uitblijven daarvan heb ik besloten de vergadering te verlaten”.

Naar aanleiding van dit incident heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen de burgemeester en de CDA fractievoorzitter. De burgemeester geeft aan beslist geen personen te willen beschadigen, in welke verhouding je ook tot elkaar staat. Dit is niet zijn normale manier van handelen. Agricola trekt de beschuldiging naar Visser in en heeft in een persoonlijk gesprek zijn excuses ondertussen aangeboden aan de CDA fractievoorzitter. Hij waardeert dit van de burgemeester en voor hem is de kwestie dan ook afgedaan.