10 maart 2022

Passie in het bedrijf: Op bezoek bij P.G. Wolters Fouragehandel

Als er een bedrijf sinds 1874 in de familie zit, moet daar wel passie aanwezig zijn. Dat bleek zeker het geval bij het bezoek van een delegatie van CDA Dantumadiel aan de ondernemers achter Fourage- en kunstmesthandel P.G. Wolters in Broeksterwâld. Raadsleden Sietse Hilverda, Adrie Slomp en Jan Jitse Visser gingen op bezoek. We werden op een avond hartelijk ontvangen door Peter en Anneke Wolters en spraken met hen over het bedrijf, knelpunten in de sector, kansen en ontwikkelingen voor de toekomst en natuurlijk de situatie in de gemeente.

Peter Wolters is sinds zijn 18e als de 5e generatie in het bedrijf en runt ondertussen alweer jarenlang samen met zijn vrouw Anneke het bedrijf met veel plezier. Het bedrijf heeft verschillende ontwikkelingen doorgemaakt en staat zeker niet stil. Naast Peter en Anneke werken er ook een aantal personeelsleden mee, zoals in de winkel, een vaste chauffeur op de vrachtwagen en in de weekenden krijgen ze ook hulp. Het bedrijf heeft een globaal verzorgingsgebied van circa 35-40 kilometer rondom Broeksterwâld en heeft eigen bezorgroutes waarop klanten de (grote) goederen thuis bezorgd kunnen krijgen. Zowel boeren en (agarische) ondernemers zijn bij hen aan het goede adres, maar ook zeker particulieren en 'gewone' burgers kunnen voor alles op het gebied van tuin- en (huis)dier terecht aan de Pieter Durkstrjitte 1a. In een prachtige winkel, die ruim 11 jaar geleden is geopend, is een heel ruim en verrassend assortiment aanwezig waarbij de kwaliteit voorop staat. Niet alleen voor (huis- en hobby) dieren, maar ook voor allerhande tuin gereedschappen. Zeker een bezoekje waard!

Wel komen er voor boeren steeds meer regels bij, onder meer rondom de registratie van voeding en bemesting. In de praktijk leidt dit voor sommige boeren wel tot vragen, waarbij P.G.Wolters altijd tot dienst is om tot een oplossing te komen. De wereldwijde actuele situatie rondom Oekraïne maakt ook dat er bepaalde goederen juist extra schaars worden en dus een prijsopdrijvend effect hebben, dat merkt men ook in de fouragehandel. Ook het aantal boeren in ons land neemt steeds meer af, wat weer gevolgen zal hebben voor leveranciers. Peter is echter positief over de toekomst van het bedrijf: "Eins binne we no al te lyts en sitte we qua opslag tsjin ús plafond oan hjir". Met de gemeente zijn de contacten positief en heeft men geen klachten, maar wel complimenten op de wijze waarop zo'n 10 jaar geleden de begeleiding voor de vergunningen ging voor de verbouwing van de huidige winkel. "Moai dat der sa meitocht waard" aldus Peter.

Na een uitgebreid gesprek kregen we een rondleiding door de winkel, de magazijnen en loodsen en bij de nieuwe vrachtwagen die sinds enkele weken in actie is. Kortom, P.G. Wolters, alles voor boerderij, dier en tuin. (www.pgwolters.nl). CDA Dantumadiel is blij met ondernemers met passie en wenst hen veel succes met ondernemen. Waar het moet, proberen we vanuit de gemeente dat te faciliteren.