21 september 2023

Hobbelen en bobbelen op de straten in Dokkum

Dokkum - Het CDA Noardeast-Fryslân heeft het college gevraagd een aantal onveilige verkeerssituaties aan te pakken.

Ten eerste de oversteek bij de fietsbrug bij de Harddraversdijk. Fietsers van en naar deze Hegedyksterbrêge moeten hier met gevaar voor eigen leven oversteken want ze krijgen met regelmaat geen voorrang terwijl ze dat wél hebben. Men moet flink in de remmen en dat heeft al tot valpartijen geleid.

Het CDA wil ook dat het college maatregelen treft bij de kruising Bronlaan. Het fietspad langs de Strobosserweg eindigt bij de Bronlaan waar fietsers vervolgens schuin moeten oversteken. Ze hebben geen voorrang terwijl ze dat wel hebben bij de 5 andere kruisingen op de Strobosserweg. Dat is onduidelijk en onveilig. Het CDA vindt daarom dat er iets aan gedaan moet worden.

Tot slot heeft het CDA vragen gesteld over de bestrating op een aantal plekken in Dokkum. Bij de aanleg van glasvezel en ander grondwerk zijn straten opengebroken maar zijn naderhand in de gauwigheid en soms slordig herstraat. Voor fietser is het ongemakkelijk hobbelen en bobbelen door de straten. In het bijzonder vraagt het CDA aandacht voor de fietspaden langs de Woudweg maar ook het fietspad tussen Dokkum en Ternaard. Dit fietspad is in slechte staat. Over het hele traject zitten hobbels en gaten. Voor fietsers, maar ook voor mensen met scootmobiels, is dit erg vervelend. Het kan bovendien leiden tot ongelukken.

Het CDA vindt dat in onze mooie gemeente de basis op orde moet zijn. En dat betekent onder andere goede fietspaden en goed onderhoud van straten.