Manifest Noord-Nederland

Het roer moet om. Het CDA wil af van de eenzijdige focus op rendement en groei en opzoek naar nieuwe kansen Voor Heel Nederland. Om te beginnen in het Noorden. Dit is ons plan.

1. Van herstel naar vertrouwen
In Groningen en delen van Drenthe groeit een generatie op die heeft ervaren hoe de overheid mensen in de steek heeft gelaten. En die nooit heeft gevraagd: wat hebben jullie nodig? Maar dat is juist waar het over moet gaan. Vanuit dat besef willen wij recht doen. Wij willen dat het schadeherstel, het funderingsschadeherstel en de versterkingsoperatie kost wat kost en voor zolang als nodig is uitgevoerd wordt. Dat leggen we vast in de wet. Zodat het niet bij mooie woorden blijft. Herstel moet op zo’n manier dat herhaalschade wordt voorkomen. En we willen dat voor schade tot 60.000 euro niet meer hoeft te worden aangetoond dat die door gaswinning komt. Zodat de mensen in Groningen en delen van Drenthe, maar ook de getroffenen van de watersnoodramp in Zuid-Limburg voelen: ‘ik doe ertoe, en er wordt mij recht gedaan’.

2. Zorg die nabij is
Zorg moet altijd dichtbij en bereikbaar zijn. Ook op het platteland in Noord-Nederland. Dat betekent dat we onze streekziekenhuizen, zoals in Meppel, moeten koesteren. Maar we maken ons ook zorgen over de voorgenomen fusie tussen de streekziekenhuizen in Friesland, waardoor de ziekenhuizen in Sneek en Heerenveen op termijn mogelijk dichtgaan. Daardoor dreigt de zorg letterlijk op meer afstand te komen te staan. Bereikbaarheid is - net als een dak boven je hoofd - een basisrecht. Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan is samenwerking tussen spoedeisende hulpposten. Noord-Nederland is daarin een voorbeeld voor de rest van het land. Zo zijn alle spoedeisende hulpposten van de negen noordelijke ziekenhuizen aangesloten op een platform. Dit platform laat zien hoeveel capaciteit de verschillende ziekenhuizen hebben op de SEH. Ambulancediensten kunnen patiënten daardoor veel makkelijker naar een SEH brengen waar op dat moment ruimte is.

3. Bereikbaarheid als basisrecht.
Onder invloed van het neoliberale denken is in Nederland te vaak geïnvesteerd op plekken waar het al goed gaat. Dat heeft geleid tot een stapeling van achterstanden op andere plekken. Dat zien we ook in het openbaar vervoer. Buslijnen van centrumgemeenten naar kleine kernen verdwijnen en de aanleg van belangrijke spoorlijnen blijft een moeizaam proces. Wij investeren in de bereikbaarheid van het Noorden. De Lelylijn en de Nedersaksenlijn zijn cruciaal voor de bereikbaarheid van het Noorden en moeten er komen. Ook willen we 500 miljoen euro investeren in de bereikbaarheid van de regio in heel Nederland. Dat is de keuze van het CDA. Voor een fatsoenlijk land.

4. Ode aan regionale cultuur
Een sterke stedelijke of regionale identiteit verrijkt het gevoel dat je ergens thuis hoort. Van carbidschieten in Drenthe tot de Elfstedentocht in Friesland en carnaval in Groningse dorpen als Ter Apel en Kloosterburen. Deze tradities horen bij onze cultuur en onze identiteit. Dat moeten we koesteren. Daarom willen we meer ruimte bieden voor lokale vrije dagen om deze feesten met elkaar te vieren. Ook onze taal hoort bij dat gemeenschapsgevoel. Het Frysk en andere streektalen en dialecten hebben een warme plek in ons CDA-hart. Met een nieuw Gemeenschapsfonds zorgen we ervoor dat lokale gemeenschappen belangrijke voorzieningen als een dorpswinkel, buurthuis of sportaccommodatie in stand kunnen houden. Sommige provincies en gemeenten doen dit al. De rijksoverheid moet dit structureel steunen.

5. Beheer de wolf
Nederland is dol op de wolf. Tenminste, een deel van Nederland. Veel mensen en boeren die nu al ‘samenleven’ met de wolf zijn een stuk minder enthousiast. We moeten eerlijk zijn: de Europese beschermde status van de wolf moet omlaag, zodat de populatie kan worden beheerd.