25 april 2024

Op de bres voor de korfbalvereniging

Het CDA Noardeast-Fryslân heeft het college van b&w gevraagd een einde te maken aan de hoge huurprijzen die Korfbalvereniging De Granaet al jaren moet afdragen aan Sportcentrum Tolhuispark in Dokkum. De korfbalclub betaalt maar liefst 50% meer huur dan de andere sportclubs in de gemeente. Dat moet afgelopen zijn, vindt het CDA.

Dokkum - Korfbalvereniging De Granaet trekt al een paar jaar aan de bel over de hoge huur die ze moeten betalen. Maar de gemeente - die eigenaar is van alle gemeentelijke sporthallen - geeft niet thuis. En dat is vreemd. Want in 2021 werden de huren van alle gemeentelijke sportaccommodaties nog gelijk getrokken. Een goede zaak uiteraard. Maar het Sportcentrum in het Tolhuispark, liet de gemeente buiten deze zogeheten harmonisatie. En daar plukken de korfballers, die daar sporten, nu de wrange vruchten van. Ze lopen op tegen huurtarieven die veel hoger zijn dan andere verenigingen. En dat is oneerlijk. De club betaalt elk jaar duizenden euro’s meer dan andere sportverenigingen.

De korfbalvereniging heeft er in de afgelopen jaren meerdere brieven, mails en telefoontjes aan gewijd. Ook heeft de club gesprekken gehad met de wethouder die over sport gaat. Begrip is er wel maar concrete stappen worden niet gezet.

Het CDA wil nu van het college weten hoe de zaak snel opgelost kan worden. Sport moet bereikbaar en betaalbaar zijn voor iedereen, vindt het CDA. Dat geldt ook voor korfbal. De al jaren voortslepende ongelijkheid in de huurtarieven, moet dus snel rechtgetrokken worden.