15 maart 2022

Aanbevelingen Rekenkamer m.b.t. Biosintrum overgenomen

In de Raad van 8 maart 2022, de laatste Raad in de huidige samenstelling, lag de onderzoeksrapportage van de Rekenkamercommissie (RKC) over het proces rondom het Biosintrum voor. De RKC had op verzoek van de Raad nog aanvullend onderzoek gedaan, maar dat had geen nieuwe informatie opgeleverd. De voltallige Raad heeft de aanbevelingen van de RKC overgenomen. De aanbevelingen waren om een professionele projectorganisatie in te richten bij grote projecten, een concerncontroller aan te stellen, het College meer op afstand van een groot project te laten opereren en de Raad beter te informeren, zodat zij haar controlerende taak beter kan uitvoeren. Door het aannemen van een amendement van WL en OB zijn de leerpunten nog wat gespecificeerd.
Net als de andere partijen hebben wij ook het boetekleed aangetrokken. Op cruciale momenten had de Raad haar controlerende taak beter moeten uitvoeren. Er zijn echter leerpunten uit het rapport gekomen en daarmee willen we een streep zetten onder het Biosintrum. Wij vinden het nog steeds een mooi, uniek project. Als gemeente hebben we jaren geleden gekozen voor een duurzaamheidsstrategie en daar is het Biosintrum het vehikel voor. Het sintrum boekt ook steeds betere resultaten. Kortom, de blik moet nu vooruit!