21 februari 2022

Bosbergtoren wordt geëxploiteerd door de Coöperatie Appelscha 3.0

De exploitatie en het beheer van de Bosbergtoren komt in handen van de Coöperatie Appelscha 3.0. (in de vorm van verhuur). Hiervoor wordt jaarlijks € 48.000,- beschikbaar gesteld. Om het juridisch goed te borgen is er een ‘algemeen belang-besluit’ nodig. De Raad heeft het College mandaat verstrekt om zo’n besluit te maken, mits er geen zienswijzen komen. Dit omwille van snelheid in het proces en om het vóór het toeristenseizoen afgerond te hebben.

Als CDA hebben wij gezegd dat wij de Bosbergtoren een mooie toeristische trekpleister vinden, waarmee wij onze inwoners en toeristen laten genieten van ons landschap en onze natuur. We hebben wel gewezen op de problemen met de lift en het ticketsysteem. Essentiële onderdelen, die het College z.s.m. moet oplossen.

Verhuur van de toren is juridisch en financieel gezien de enige optie. Voordeel is in onze ogen wel dat het zo een samenwerkingsproject wordt van meerdere lokale partijen en dat opbrengsten uit de kaartverkoop terugvloeien naar de recreatie. Bovendien kan het de Coöperatie een plus opleveren. Het voorstel is aangenomen in de Raad van 15 februari 2022 met 18 stemmen voor en 1 tegen (LSO).