14 september 2022

Bezoek CDA Apeldoorn aan Apeldoornse ondernemer

Een belangrijk onderdeel van het werk van de CDA Apeldoorn fractie is het continu in gesprek blijven met de mensen die wij als partij willen vertegenwoordigen. Het is belangrijk ons oor te luister te leggen in alle onderdelen van de maatschappij. Daarom waren wij op bezoek bij de Apeldoornse kwekerij van De Croon Plants. Aan de rand van Apeldoorn bestaat al sinds 1989 een bedrijf dat in heel Europa bekend is.

Naast consumenten hebben vanzelfsprekend ook bedrijven enorm veel last van de stijgende energielasten. Daarom wilden we graag horen van Kim de Croon (de volgende generatie binnen dit familiebedrijf) op welke wijze de huidige problemen het hoofd worden geboden. We waren onder de indruk van de ambitie van deze ondernemer om in de komende maanden 200.000 kuub gas te besparen. En de teelt in de kas op natuurlijke wijze te laten verlopen. Geholpen door een verfijnde planning in het groeiplan en de hoop op een 'warme' herfst. De droogte heeft het bedrijf ook onder controle doordat op het terrein ruimte is om 7 miljoen liter water op te slaan, dat via dakvlak en plantvakken (afgesloten en circulair regensysteem) wordt verzameld. Een duurzame voorbereiding op de toekomst.

Kiezen

Strategisch heeft dit bedrijf de juiste keuzes gemaakt. Door te focussen op koude buitenteelt is de impact van de energieprijzen minder ernstig. Wel ziet De Croon kaalslag onder minder fortuinlijke collega's dus het probleem is in de sector grootschalig aanwezig en moet worden besproken.

Andere problemen zoals personeel (en de huisvesting daarvan op de locatie), aanplant van kruidenrijke grassen bij het tegenover het bedrijf aan te leggen Zonnepark, baren de kweker meer zorgen. Met een ambitie om bestrijdigingsmiddelenarm te werken is aanwaaiend zaad vanuit de weilanden onwenselijk. Een bijeffect van de energietransitie dat wij niet direct hadden zien aankomen.

Een leerzaam bezoek aan een bedrijf dat weliswaar goed anticipeert op de huidige situatie rondom gas en energie, maar dat collega's én bevriende boeren in moeilijkheden ziet. Dat gaat aan het hart. We begrijpen daarom de steun van het bedrijf aan de boeren. Zichtbaar aan de vlag voorop het pand.

Vervolg

Onze gesprekken met andere ondernemers en verenigingen krijgen nog een vervolg. De fractie stelde schriftelijke vragen aan het college om ook voor deze groepen maatregelen te overwegen. De vragen vind u hier.