08 december 2022

CDA Apeldoorn leert op politieacademie Apeldoorn

Het CDA Apeldoorn bezocht de politieacademie. Een speerpunt van het CDA Apeldoorn is regelmatig een bezoek met de fractie brengen aan plekken die van belang zijn in Apeldoorn. Door Corona zijn deze bezoeken lang niet mogelijk geweest. Dit bezoek stond al sinds einde 2019 op de verlanglijst.

Georganiseerd door oud-fractievertegenwoordiger Elbert Mulder en samen met steunfractie-lid Jan-Dirk Vriend werden we hartelijk en veilig ontvangen op de markante en monumentale lokatie. Met trots werd vermeld dat we midden in een diploma-uitreiking terecht kwamen waar niveau 3, 4 en HBO studenten hun eervolle eindpunt hadden bereikt. Opleidingen van agent tot recherche. Het zit hier allemaal.

Via het indrukwekkende restaurant dat zich in de kapel bevindt van dit rijksmonument worden we in een nog indrukwekkender gerestaureerde vergaderzaal ontvangen door Herman Reuvers. Bijna 40 jaar ervaring bij de politie en een bijzondere kijk op de ontwikkelingen die van belang zijn.

We spreken over de ontwikkelingen in de maatschappij die bepalend zijn voor de inhoud van de opleiding. Door verharding, social media en het meer en meer ontbreken van een gezamenlijke eenheid - zoals voorheen bijvoorbeeld door de verzuiling - wordt ook het veiligheidsperspectief meer divers. Dat gecombineerd met de bezuinigingen in de afgelopen jaren, maakt het politiewerk uitdagend.
Overigens is er nu weer sprake van groei. Er is meer nodig, veiligheid heeft weer de volle aandacht en ook de academie mag weer volop groeien.

Dhr. Reuvers is zeer inspirerend in zijn ideeen en weet samen met ons ook de verbinding te leggen met de lokale politiek, de veiligheidsregio en de landelijke politie. Daar waar onze handhaving eindigt start het politiewerk. En die aansluiting wordt steeds beter.

Herhaling

Het CDA Apeldoorn heeft mede richting gegeven aan het integraal veiligheidsplan voor de komende jaren 2023-2026. Daar hebben we lokaal aansluiting met de politie. Vandaag kunnen we niet alle onderwerpen behandelen, want de twee uur zijn voorbijgevlogen.
Het voornemen bestaat om aan deze afspraak een vervolg te geven. Al was het alleen maar om te zien hoe ook het toekomstig beste politiete van Nederland wordt opgeleid. Immers die prijs heeft het basisteam Apeldoorn ook nu al in de wacht gesleept.