22 oktober 2021

College geeft uitvoering aan motie "Pas op de plaats"

Tijdens de raadsvergadering van 30 september hebben wij samen met D66, PvdA/GL en de SP de motie "Pas op de plaats" ingediend en aangenomen. Deze motie geeft het college de opdracht om een second opinion uit te voeren over de gedane onderzoeken zoals die ten grondslag liggen bij het bestemmingsplan bedrijventerrein Verhuellweg. Wethouder Boone gaf toen aan dit in beraad te zullen nemen.

Door college en voornamelijk Stadspartij werd het aannemen van deze motie tot een uitzonderlijk groot probleem gemaakt. Het zou wel € 60.000 kunnen kosten, misschien wel een half jaar duren en (volgens de Stadspartij) zelfs ten koste van de werkgelegenheid gaan. Wij hebben dit nooit begrepen. Ten eerste daar we zelf ook informatie in hadden gewonnen, maar ook door het feit dat maar niet leek te landen wat een second opinion is. Dat is namelijk geen geheel nieuw onderzoek, maar een reactie op de gedane onderzoeken. In dit geval op uitgangspunten, juistheid en compleetheid.

Het college kwam op 12 oktober verrassend naar buiten middels een persbericht en kondigde aan te focussen op de intentie van de motie. Deze betreft namelijk zorgen weg te nemen bij veel Doesburgers als het gaat om hun eigen gezondheid en kwaliteit van leefomgeving. Daarbij zouden 3 van de 19 onderzoeken voorgelegd worden aan TAUW voor een second opinion: de notitie luchtkwaliteit, het akoestisch onderzoek en het verkeerskundig onderzoek. Dat het college dit een handreiking noemt zien wij als de omgekeerde wereld, het uitgangspunt is namelijk dat je een motie geheel uitvoert. Daarbij vonden wij dat twee belangrijke onderzoeken ontbraken: de AERIUS notitie en berekening (stikstof) en de voortoets stikstofdepositie Wet natuurbescherming. In een gezamenlijke (indieners motie) reactie richting de wethouder hebben wij de handreiking gedaan om deze twee onderzoeken toe te voegen aan de eerder voorgestelde 3. Dit betekent tevens dat we inschikken als het gaat om de overige onderzoeken en aansluiten bij de wens om vooral en bovenal recht te doen aan de intentie van de motie. Denk hierbij aan onderzoeken als een rivierkundig onderzoek of de Kwabaal (vis).

Bovenstaande uitkomst lijkt, na erg veel overleg, de meest politieke haalbare oplossing en doet tegelijk recht aan de intentie van de motie. Door diverse insprekers en andere betrokken Doesburgers is de zorg geuit over het feit dat de eerder gedane onderzoeken in opdracht van de bedrijven zijn gedaan. Los van het feit dat dit de normale gang van zaken is zal de second opinion wel in opdracht van de gemeente gedaan worden.

De verwachting is dat de uitkomst van de second opinion in december door het college gaat zodat deze in januari in de commissie VROM besproken kan worden. Kosten (ca. € 12.000) en doorlooptijd (ca. 6 weken) zijn in lijn met onze eigen verwachting. We zijn content met de politieke bereidheid van het college om de motie niet naast zich neer te leggen, maar toch te zoeken naar een constructieve oplossing. Daarbij hebben we alle vertrouwen in TAUW die als deskundig bureau (ook op het gebied van stikstofdepositie) de second opinion zal uitvoeren.