17 november 2023

Geen nieuwe kaders stadsfotograaf

In de raadsvergadering van oktober is een raadsvoorstel behandeld dat nieuwe kaders zou geven aan de invulling van de rol van een stadsfotograaf. Als CDA, en initiatiefnemer van het hele concept, hebben we tegen gestemd. Net zoals alle andere raadsfracties. Het voorstel is daarmee verworpen en de invulling van de stadsfotograaf ongewijzigd.

Onze bijdrage tijdens de raadsvergadering:

De stadsfotograaf is een prachtige, eervolle en creatieve invulling van de verbinding in onze stad. Zij of hij brengt de samenleving in beeld waardoor vooral Doesburgers meer betrokken kunnen raken bij wat er in hun stad speelt, wat de rol is van heel veel Doesburgers en wat onze stad zo mooi maakt. Ons initiatiefvoorstel om tot een stadsfotograaf te komen is niet op een namiddag geschreven. We hebben ons goed verdiept, veel contacten gehad en er is overleg geweest met zowel college als ambtenaren. Na de toenmalige commissiebespreking is het voorstel nog wat verder aangescherpt waardoor het voorstel met ruime meerderheid werd aangenomen. Toen kwam corona en was alles een tijdje anders. De huidige stadsfotograaf is enthousiast betrokken en is nu een jaar actief en goed zichtbaar op social media. Daar zijn we erg blij mee. Vanavond willen we reageren op het raadsvoorstel en we willen wederom benadrukken dat dit niet over de stadsfotograaf gaat maar over de kaders waar binnen het concept stadsfotograaf functioneert. En daar wringt het voor ons. In de kern gaat het hierom: als er een voorstel zou liggen met goede overtuigende argumenten dat de gestelde kaders niet werken of niet OK zijn en er dus een verbetering nodig is dan kunnen we het daar gewoon over hebben. Wat er nu voorligt zijn zaken die niet binnen de kaders vallen of waarbij in de argumentatie wordt verwezen naar niet bestaande kaders of zelfs tegenstrijdige kaders. Ook wordt voorbij gegaan aan de destijds zorgvuldige afweging waarom een stadsfotograaf wordt aangenomen voor één jaar. Namelijk: om spin-off te genereren, om nieuwe fotografen een kans te geven en om jaarlijks af te sluiten met een expositie en de onbezoldigde functie van iemands schouders te kunnen nemen. Een persoonlijk feit is dat ik, en dat zal opvoeding zijn, gevoelig ben voor goede argumentatie. Die ontbreekt mijns inziens geheel. Bijvoorbeeld: waarom kan een stadsfotograaf pas goede foto’s van de samenleving maken als zij of hij een half jaar of langer stadsfotograaf is?

Als raad dienen wij te controleren of de uitvoering binnen de door haar gestelde kaders plaatsvindt. Er ligt nu een slecht onderbouwd voorstel om eigenlijk op basis van niet bestaande of tegenstrijdige kaders anders te besluiten. Daarnaast begrijpen we nut en noodzaak niet. Het moge duidelijk zijn: wij kunnen niet akkoord gaan met dit voorstel en roepen andere partijen op hetzelfde te doen. Stick to the plan. We zijn pas een jaar effectief op weg.