08 mei 2020

In memoriam: Wiebe Brandsma

Op 2 mei j.l. is oud CDA Doesburg voorzitter Wiebe Brandsma na een kort ziekbed overleden. Door middel van dit in memoriam willen we het leven van Wiebe gedenken.

Wiebe werd geboren op 20 maart 1932 in Onstwedde. Nadat hij zijn onderwijzersakte en zijn hoofdakte had behaald was hij op verschillende scholen als onderwijzer werkzaam. In de maand september van het jaar 1968 werd hij benoemd tot hoofd van de Christelijke lagere school “de Ooi” hier in Doesburg. Hij is dat gebleven totdat de school wegens onvoldoende leerlingen moest worden opgeheven. Hij was graag nog langer doorgegaan aangezien hij een onderwijzer was in hart en nieren. Hij realiseerde op zijn school het z.g. Jenaplan-onderwijs en hij heeft zijn school daarnaast gebruikt voor een stuk maatschappelijk werk, met name in de Turkse en Molukse gemeenschappen van onze stad. In het bijzonder bij de Molukse gemeenschap heeft hij veel sympathie verworven met zijn hulp en adviezen in allerlei probleemsituaties.
Naast zijn werkzaamheden als schoolleider vervulde hij in de Doesburgse samenleving een veelheid aan activiteiten.

In het jeugdwerk van de Hervormde gemeente was hij actief in de periode 1968 – 1980.
Op 1 september 1970 werd hij lid van de gemeenteraad namens de Protestants-Christelijke Groepering (CHU-AR) die later is opgegaan in het CDA. In de periode 1982 – 1986 was hij voorzitter van de CDA- afdeling Doesburg. In 1986 werd hij opnieuw raadslid en in de loop van de periode 1990 – 1994 fractievoorzitter. In zijn laatste raadperiode 1994 – 1998 was hij fractiesecretaris.

De stijl van Wiebe kenmerkte zich door een genuanceerde en zorgvuldige stellingname, hetgeen bij de andere raadsleden altijd veel respect afdwong. Zijn belangstelling ging in het bijzonder uit naar de sociale aspecten van het gemeentelijk beleid. En als nestor van de raad was hij altijd degene die in de laatste raadsvergadering van het jaar een humorvolle speech hield.

Daarnaast was Wiebe bestuurslid van de Doesburgse afdeling van Amnesty International en bestuurslid van de regio Gelderland-Oost, hij organiseerde schrijfacties en fakkeloptochten en onderhield jarenlang de contacten met de pers.

Gedurende een aantal jaren was hij lid van het 4/5 mei comité, die zorgdragen voor de organisatie van de jaarlijkse dodenherdenking en de feestelijkheden op de volgende dag.

Van 1986 tot 1990 was hij bestuurslid van de Stichting Vluchtelingenwerk Doesburg. Ook vermeldenswaard is zeker dat hij voorzitter is geweest van het bestuur van de plaatselijke bibliotheek en van Maskerette.

Voor al deze activiteiten werd aan hem in 1998 een Koninklijke onderscheiding uitgereikt.
Vanaf 1990 was hij een van de trouwambtenaren in Doesburg met als gevolg dat hij menig oud- leerling van hem in de echt heeft verbonden.

Door de corona maatregelen heeft de begrafenis in kleine kring plaatsgevonden. Op een later tijdstip zal een herdenking plaatsvinden. De directe naasten van Wiebe, echtgenote Trudy en haar dochters en kleinkinderen wensen we de komende tijd veel sterkte toe.

Namens CDA Doesburg, Cees Westhoven