05 februari 2018

Ondergrondse afvalcontainers: een andere invalshoek voor zwerfafval

Geen onderwerp zo gevoelig in de afgelopen maanden als de uitrol van de ondergrondse afvalcontainers (OC's) over de overige wijken van Doesburg. De discussie over het aantal containers, de afstanden, 30 liter of 60 liter zakken, bereikbaarheid voor mindervaliden doen de gemoederen hoog oplopen in Doesburg. Het CDA ziet de OC's ook als (gedeeltelijke) oplossing voor een ander probleem, namelijk de aanpak van zwerfafval.

Een feit is dat er een raadsbesluit ligt waarin we de ondergrondse containers gaan uitrollen over de rest van Doesburg en dat er nog een flink aantal aangeschaft en geplaatst gaan worden. Voor onze fractie een mooi moment om het probleem rondom het zwerfafval aan te pakken in Doesburg. Wij willen graag een suggestie doen.

Wat wil onze fractie?

Wij willen graag dat er op alle OC’s een extra zwerfafvalklepje geplaatst wordt waarin iedereen (dus niet alleen onze inwoners) maar ook toeristen, bezoekers passanten hun kleinafval (blikjes, drinkflesjes, bananenschil, fruitresten, snackwikkels, chipszakken, hondepoepzakjes, enz.) zonder afvalpasje in kunnen deponeren. Een aantal gemeenten is inmiddels overgegaan tot plaatsing van het extra afvalklepje in de OC's en zijn hier zeer tevreden over.  Haarlem, Leiden, Leusden, Zaandam en Dordrecht zijn al om.

De voordelen:

• Een wezenlijke bijdrage aan het zwerfafvalprobleem,
  • Bestaande afvalbakken van de gemeente zijn vrij vaak vol of te klein hetgeen bijdraagt aan het zwerfafval. Met het extra afvalklepje in de OC is dit probleem niet meer aan de orde. De OC’kunnen in beginsel niet vol raken,
  • Aantal bestaande gemeentelijke afvalbakken kunnen verwijderd worden en hoeven niet meer geledigd te worden door de gemeente (kostenbesparing),
  • Minder (geen) gemeentelijke afvalbakken die ten prooi (kunnen) vallen aan vandalisme terwijl burgers en passanten met de gewenste aanpassing aan de OC nog steeds hun kleinafval kwijt kunnen,
  • Tamelijk geringe investering (+/- €350 tot €500 per OC). Wellicht is kwantumkorting bij de leverancier mogelijk,
  • De investering in aanpassing van de OC's verdient zich op termijn terug door de besparing op de plaatsings- en onderhoudskosten van de reguliere afvalbakken en personeelskosten voor leegmaken van de afvalbakken,
  • Qua timing is het realiseren van het extra afvalklepje voor kleinafval bijna perfect, de gemeente moet veruit de meeste OC' s nog plaatsen.

De nadelen:

• Misbruik: natuurlijk zijn er inwoners die het kleinafval-klepje gaan gebruiken voor het kosteloos deponeren van hun eigen afval. Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die dit nu ook al doen in de bestaande afvalbakken. De vulopening is echter erg klein dus je zult dus behoorlijk moeten worstelen om er je dagelijkse afval in kwijt te kunnen. Wij schatten dit risico als " acceptabel " in en qua omvang als niet groter dan nu al gebeurt..
  • ?

Extra informatie:
⁃ De kosten in Haarlem zijn € 490,- inclusief montage  maar bij 4 stuks kosten ze nog maar € 390,-

Onze fractie wil de bovenstaande suggestie graag onder de aandacht brengen bij het college. De wethouder kan onze suggestie voor het plaatsen van een extra restafval-klepje in de OC’s  wat ons betreft prima meenemen bij de uitrol van de OC’s over de rest van de stad.

Wij zullen de wethouder bij het agendapunt over de ondergrondse afvalcontainers bij de commissie VROM van 7 februari a.s. voorzichtig vragen naar zijn standpunt. Wellicht kunnen we als Raad in gezamenlijkheid aan het beladen onderwerp OC's ook nog een positief punt realiseren in de strijd tegen het zwerfafval.