17 november 2023

Perspectief nodig voor tennis en padel in Doesburg

Een van onze mooie verenigingen zit knel en heeft een noodkreet bij college en gemeenteraad neergelegd. De oorzaak is helder en wordt volledig onderschreven door de vereniging: er is geluidsoverlast bij bewoners. Een klacht bij de ODRA zet alles onder tijdsdruk en de effecten, vooral na 19:00u kunnen uiterst vervelende consequenties hebben.

In het kader van bewegen is gezond en het belang van het behouden van sporters in onze eigen woonplaats, verwachten we van het college een proactieve houding. We zien dat het college dan ook duidelijk heeft aangegeven waar de vereniging wel de ruimte krijgt. Ernaast, maar niet erachter. Dit past binnen bestaande plannen. Hiervoor krijgt de gemeente echter niet de handen voor op elkaar bij de vereniging. Daar lijkt een technisch aspect in te zitten, namelijk: waarom zou een geluidsscherm geen oplossing bieden? Is dat omdat het rekentechnisch lastig is aan te tonen wat het meetbare effect in werkelijkheid is? Gaat het om technische eisen aan de baan die achter de tennisbanen niet zouden ontstaan? Of gaat het om financiën?

Het lijkt ons cruciaal dat we gezamenlijk op zoek gaan naar perspectief. Daarbij hadden wij enkele vragen:

• Wat is het perspectief op invulling van het Looierspark cq de Blauwe Knoop?
  • Is het college bekend met de argumenten waarom een geluidsscherm geen optie zou zijn voor de vereniging?
  • Klopt het dat bij het verstrekken van de huidige vergunning geen akoestisch onderzoek is uitgevoerd?
  • Klopt het dat bij het verstrekken van de vergunning de afstand tot de woningen al korter was dan de toen vigerende richtafstand? En als dat zo was: Waarom is er toen wel een vergunning verstrekt? Is hier geen sprake van noblesse oblige? Een wellicht wat verder gaande handreiking dan normaal? Misschien door samen te werken in een onderzoek naar technische en haalbare mogelijkheden?

Een weg vooruit zou kunnen zijn om gezamenlijk te onderzoeken welke creatieve en technische mogelijkheden er zijn voor de huidige situatie. Daarbij is een verdere onderbouwing van prijsopgaves vanuit de vereniging gewenst. Al met al: er moet snel perspectief komen. De vereniging en het college moeten daarin samen echt een weg vooruit gaan vinden.