07 juli 2023

Verlichting Martinitoren

Onze lokale trots, de Martinitoren, verdient het mooi aangelicht te worden. In de Kadernota was een bedrag van bruto € 35.000 opgenomen om de aanschijn verlichting van de Martinitoren te vervangen. Die zou kapot zijn. Naast dat het veel geld is waren wij oprecht verrast. De LED verlichting is nog maar ruim 6 jaar oud namelijk. LED verlichting gaat normaal veel langer mee en de leverancier geeft tot wel 5 jaar garantie. Dat kan toch niet zomaar. De lampen doen het, er is nog niet zolang geleden een dmx systeem aangelegd wat volgens dit protocol de verlichting aanstuurt en de oplossing is binnen handbereik: zorg voor een goede internetverbinding.

Daarvoor zal een versterker nodig zijn die gewoon door een lokale installateur geplaatst kan worden. Niet duur, en eenvoudig te regelen. Daarna is het ook niet meer complex het allemaal te bedienen en kunnen we nog makkelijk 10 jaar genieten van een meerkleurig aangelichte toren. En fors geld besparen. Dat hadden we allemaal niet zelf bedacht, maar dat heeft de directeur van de leverancier ons helder uitgelegd. Ja, ze zijn druk en er zijn soms levertijden op chips enzo, maar dat betekent niet dat dit bedrijf de gemeente niet meer wil helpen, zoals gesteld werd door het stadhuis.

Er zat veel ruis op de lijn. Het college gaf eerst aan dat de leverancier failliet was, toen wilden ze niet helpen en kon het allemaal niet. Maar het lijkt allemaal een stuk positiever. We zijn blij als CDA een bijdrage te kunnen leveren door een stukje wederhoor en misschien wel heel veel geld over te houden.

Dus, ja, er is wat geld nodig om de verlichting werkend te maken, maar het goede nieuws is dat we kunnen besparen en het financiële resultaat verder kunt verbeteren.