29 januari 2022

Vragen bij beleid rond medisch afval en inclusie

Op 22 januari heeft de Stichting Gehandicapten Raad Doesburg een brief gestuurd richting college en raad. De inhoud betrof oa de afvalroute en kosten van medisch afval, hulpmiddelen en inclusie. Deze brief hebben wij op 25 januari in onze Grote Fractie besproken en geconcludeerd dat we hiermee aan de bak moeten. Ons idee is dat we het hier samen over moeten gaan hebben. Het gesprek aangaan. We hebben toen uitgesproken dit nu nog niet via een motie te willen doen. Dan wordt het veel te smal. Daarom hadden we taken verdeeld over Michelle en Wim om schriftelijke vragen te gaan voorbereiden.

De motie kwam er echter wel. Vanuit de SP. Wij waren niet zo gelukkig met de inhoud en stijl van de motie maar onderschreven de intentie volledig: mensen met een beperking of chronische ziekte mogen niet ongelijk behandeld worden. Samen met ons idee voor het brede gesprek deed dit ons besluiten tegen deze motie te stemmen. De motie is gelukkig aangenomen, want het is niet gemakkelijk uit te leggen waarom we hier tegen hebben gestemd. De intentie was in deze belangrijker dan de tekst van de motie zelf. We hadden voor moeten stemmen.

Vandaag hebben we onze schriftelijke vragen ingediend:

1. is het mogelijk dat het college een duidelijk overzicht over het beleid ten aanzien van medisch afval en incontinentiemateriaal, en wat daaronder precies verstaan wordt, kan verschaffen?
  2. Beschouwt het college al het medisch afval als restafval? Wat wel en wat niet en waarom?
  3. Klopt het dat patiënten met incontinentiemateriaal nu niet opgenomen kunnen worden in de reeds bestaande medisch afvalroute?
  4. Klopt het dat de gemeente onderscheid maakt tussen medisch afval en incontinentie materiaal? Zo ja, welk onderscheid hanteert de gemeente?
  5. Klopt het dat mensen met medisch afval en met een hoger inkomen (dan bijstandsniveau) geen recht hebben op een vergoeding voor de extra kosten die ze door hun aandoening maken?
  6. Is het college van mening dat mensen met een chronische ziekte en/of beperking, alleen al uit oogpunt van rechtvaardigheid, niet tegen hogere kosten mogen aanlopen ten gevolge van hun ziekte en/of beperking?
  7. Hoe verhoudt het onlangs genomen besluit inzake de afvalroute en medisch afval zich tot art 25.a van het VN verdrag voor de rechten van mensen met een beperking?
  8. Op welke manier wordt er rekening gehouden met het milieu vervuilende aspect van medisch afval in Doesburg?