11 november 2020

Afschaffing hondenbelasting: nu of nooit

Het CDA wil, samen met een groot deel van de Groningse oppositiepartijen, af van de hondenbelasting. Het CBS becijferde begin dit jaar dat de gemeente Groningen een van de hoogste tarieven hondenbelasting van Nederland heeft. Er zijn steeds meer gemeenten die stoppen met het heffen van hondenbelasting en het CDA hoopt dat Groningen zich vandaag bij dit rijtje voegt.

Het CDA vindt de hondenbelasting onrechtvaardig. Het wordt niet voor specifieke hondenvoorzieningen gebruikt, maar in de algemene middelen gestort. Fractievoorzitter René Bolle: ‘Vandaag doen we wat ons betreft een laatste voorstel om voor eens en altijd een einde te maken aan deze onrechtvaardige belasting. Een meerderheid van de gemeenteraad heeft aangeven voor afschaffing van de hondenbelasting te zijn, maar dit is tot nu bij niet meer dan woorden gebleven.’

Om de hondenbelasting af te schaffen, stelt het CDA voor om de OZB te verhogen. ‘Het was geen gemakkelijke keuze om te kiezen voor een OZB verhoging om afschaffing mogelijk te maken. Voor ons is het echter geen optie om door te gaan met deze belasting. Dan moet je dus met een voorstel komen, ondanks dat dit soms pijn doet. We zijn blij dat ook veel andere oppositiepartijen deze keuze durven te maken en hopen dat ook de coalitie zich in ons voorstel kan vinden.’