27 september 2023

Beëindig museumkraak

Het kleinste theater van Groningen is gekraakt. Nadat het jazzpodium Le Petit Theatre half september uit het zogeheten Regulatershuis moest vertrekken na een huurachterstand stond het enige tijd leeg. Het pand was eigendom van het Groninger Monumentenfonds en is recent voor 1 euro over gedaan aan de gemeente Groningen.

Anti-leegstandsorganisatie Carex werd aangewezen om het pand te verhuren en vond binnen korte tijd nieuwe huurders, maar die kunnen door de kraak vooralsnog geen intrek nemen. Het bedrijf van deze ondernemers is hiermee "on hold" gezet. Een betreurenswaardoge situatie. Het doel van de kraker is om het regulateurshuis te behouden als culture broedplaats. Het CDA vindt dat het niet aan deze kraker is om te bepalen wat er met het regulateurshuis gaat
gebeuren. Daarnaast is kraken strafbaar. Om te zorgen dat krakers sneller uit een pand kunnen worden gezet is het eerder, op initiatief van het CDA en de VVD, mogelijk gemaakt om binnen drie dagen tot ontruiming over te gaan.

Tijdens het vragenuur van 27 september roepen wij het college op om in actie te komen en een einde aan deze kraak te bevorderen.