26 januari 2022

CDA: eindelijk onderzoek naar maatschappelijke parkeervergunning

Het gemeentebestuur gaat op initiatief van het CDA onderzoek doen naar de invoering van een maatschappelijke parkeervergunning. De motie werd mede ondersteund door de ChristenUnie, PVDA, SP, Stadspartij en 100% Groningen.Een maatschappelijke parkeervergunning is bedoeld voor vrijwilligers, mantelzorgers en medewerkers van andere instellingen (zoals kerken en welzijnsinstellingen) die voor het uitoefenen van hun werkzaamheden moeten parkeren.

Het CDA ontving de afgelopen tijd steeds vaker signalen, van bijvoorbeeld de Luisterlijn en de Reddingsbrigade, dat er in Groningen behoefte is aan maatschappelijke parkeervergunningen. Een deel van de vrijwilligers is op leeftijd en heeft hierdoor een auto nodig om zich te kunnen verplaatsen. Hierdoor maken zij parkeerkosten voor het werk dat ze doen. Deze kosten kunnen na verloop van tijd flink oplopen. In andere gevallen vergoeden organisaties de parkeerkosten, vaak met geld dat voor andere zaken gereserveerd is.

“Het CDA heeft jaren gepleit voor een dergelijke parkeervergunning. Hoge parkeerkosten kunnen het werk van vrijwilligers lastig maken. Door een maatschappelijke parkeervergunning aan deze mensen te verlenen, zorg je voor een oplossing van dit probleem en wordt vrijwilligerswerk toegankelijker gemaakt. Het CDA is daarom blij dat hier eindelijk naar gekeken wordt”, aldus raadslid Herman Pieter Ubbens