04 november 2020

CDA en SP: Schiet sportclubs, buurthuizen en armoedevoorzieningen te hulp

Nu veel sportclubs, buurthuizen en armoedevoorzizeningen door de coronacrisis geraakt worden, roepen het CDA en de SP op om hen zo snel mogelijk te hulp te komen en niet eerst af te wachten tot Den Haag over de brug komt. Deze oproep doen de fracties vandaag aan de burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen.

Deze en volgende week bespreekt de gemeenteraad de begroting voor 2021. Eén ding viel René Bolle (CDA) en Jimmy Dijk (SP) op: de begroting is vrijwel gelijk aan die van vorig jaar. En dat terwijl er dit jaar van alles anders is door de coronacrisis. Bolle: 'Wat opvalt is dat er alleen een potje van 21,5 miljoen opzij is gezet waarmee de gemeente haar eigen kosten kan opvangen', zegt hij. 'Verder wachten we af welke steun er van de landelijke overheid komt. Daardoor lopen we achter de feiten aan.'.

'Als we wachten totdat we steun krijgen van de landelijke overheid, lopen we achter de feiten aan.'

Dorpshuizen raken in de problemen
Buurthuizen, sportclubs en sociale voorzieningen hebben steun juist nu hard nodig. Peter Heidema van Dorpshuis Trefpunt en Thesinge kijkt rijkhalzend uit naar duidelijkheid van de gemeente. 'Als we onze vaste kosten vergoed krijgen, zou dat al veel helpen.'. Doordat activiteiten en cursussen al maanden niet doorgaan lopen buurthuizen veel omzet mis. Daarnaast ontbreken dit jaar de inkomsten uit de verhuur en baromzet. 'Elke maand hebben wij zo'n 2000 euro aan vaste kosten als OZB, verzekeringen en de hypotheek. We gebruiken daar nu onze reserves voor, maar deze zijn eigenlijk bedoeld voor onderhoud en investeringen'.

Buurtcentra en sportclubs overeind houden
Volgens de meerjarenprogrnose houdt de gemeente onderaan de streep 6 miloen euro over. Wat Bolle en Dijk betreft hoeft dat nu niet acuut allemaal over de noodlijdende buurtcentra en sportclubs verdeeld te worden, maar moeten we wel uitspreken dat er essentiële zaken zijn die we alsg gemeente hoe dan ook overeind moeten houden. 'We moeten niet wachten totdat Den Haag met geld komt, maar er nu al voor kiezen om hierin te investeren.', aldus Bolle. Ook investeringen in de armoedevoorzieningen kunnen wat Bolle en Dijk betreft niet wachten, nu door corona de werkeloosheid toeneemt in de gemeente.

René Bolle en Jimmy Dijk deden eerder vandaag deze oproep in het Dagblad van het Noorden.

Foto: Stichting Dorpshuis Thesinge