06 december 2023

CDA Groningen pleit voor hoogwaardige herbestemming van Solidus-gronden in Hoogkerk

Het CDA Groningen wil dat de gronden van kartonverwerker Solidus bij een mogelijke verkoop een hoogwaardige maatschappelijk bestemming krijgen. In schriftelijke vragen roept het CDA de gemeente op om daarbij geen taboes te hanteren en indien nodig het voorkeursrecht op te leggen.x Hierdoor zou de grond bij verkoop eerst aan de gemeente moeten worden aangeboden.

“Aan de randen van Hoogkerk staan de komende jaren grote grondprojecten in de planning. De industrie rukt op vanuit Westpoort en de stad dijt uit op de Suikerzijde. Met de impact die de Lelylijn dwars door het dorp gaat krijgen moeten we een onverhoopt vertrek van Solidus aangrijpen om Hoogkerk te versterken” aldus CDA-raadslid Etkin Armut.

In haar schriftelijke vragen wordt het college opgeroepen om de kenmerkende Halm structureel te beschermen en te voorkomen dat het gebied bergingsgebied voor industrie wordt.

“Het gebied heeft de potentie om een levendige long voor Hoogkerk te worden. Hoewel wij het aangekondigde vertrek van Solidus betreuren moeten we als gemeente zorgen dat dit gebied van meerwaarde wordt voor de Hoogkerker gemeenschap” besluit Armut.