03 februari 2022

CDA lanceert pamflet voor een dienstbare en betrouwbare overheid

Het CDA Groningen zet in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar vol in op een drastische stap naar een nieuwe relatie tussen burger en overheid. De hoofdlijnen van die nieuwe relatie zet het CDA Groningen uiteen in een vandaag gepubliceerd pamflet ‘Een dienstbare en betrouwbare overheid’.

‘Het is tijd voor een overheid die aanspreekbaar is op fouten, een overheid waar de deur nooit dichtstaat, omdat er even iets belangrijkers te doen is. We geven de overheid een gezicht en Groningers in de problemen de aandacht en ondersteuning die zij verdienen’, aldus lijsttrekker Jalt de Haan.

De invoering van het betaald parkeren, verdwijnen van de drafsport, Lageland Polder, Skaeve Huse, Aduarderdiepsterweg en de Gerrit Krolbrug. Stuk voor stuk onderwerpen waar het college zich niet van zijn beste kant heeft laten zien. Het CDA wil dat inwoners weer kunnen vertrouwen op de overheid. Dat de gemeente zegt wat ze doet en doet wat ze zegt.

Met een speciaal overheidsloket dat een gezicht geeft aan de overheid, dienstbaar en toegankelijk is wil het CDA vormgeven aan een benaderbare overheid die iedere dag, vierentwintig uur per dag bereikbaar is om Groningers te ondersteunen. Daarnaast moeten onder brieven van Groningse overheden en andere Groningse semi(publieke) instanties voortaan contactgegevens van de behandelend ambtenaar worden opgenomen.

Naast het speciale loket en het direct contact met behandelende ambtenaren zet het CDA Groningen in het pamflet in op versterking van de Groningse ombudsman, een burgerbegroting, het afbouwen van controledrang en regelgeving in bijvoorbeeld de zorg en een praktijktoets bij nieuw beleid.