Het hele manifest lezen? Klik hier.

Het CDA wil in het Noorden van Nederland beginnen met bouwen aan nieuwe kansen. Te lang zijn Drenthe, Friesland en in de steek gelaten door politiek Den Haag. Daarom presenteren de kandidaten uit Noord-Nederland, Eline Vedder (De Wolden), Jouke Spoelstra (Achtkarspelen), Jalt de Haan (Groningen), Wieke Goudzwaard (Leeuwarden), Bart van Dekken (De Wolden) en Harma Dost (Het Hogeland) 11 november in Tolbert een manifest met vijf concrete voorstellen  voor Noord-Nederland. Zij beloven zich de komende vier jaar elke dag in te zetten om dit plan te realiseren.

Te lang zijn Drenthe, Friesland en Groningen in de steek gelaten door politiek Den Haag

Om recht te doen aan het Noorden wil het CDA wettelijk vastleggen dat de herstel- en versterkingsoperatie in Groningen en delen van Drenthe koste wan het kost wordt uitgevoerd. Gedupeerden moeten voor schade onder de 60.000 niet meer hoeven aantonen dat die het gevolg is van gaswinning.

Ook pleit het CDA voor het behoud van streekziekenhuizen in Noord-Nederland, zoals in Meppel, en mag er geen definitief besluit over de ziekenhuizen in Heerenveen en Sneek worden genomen zonder overleg met de gemeenten en inwoners. Zodat zorg altijd dichtbij en bereikbaar is. “Noord-Nederland is een voorbeeld in de samenwerking tussen spoedeisende hulpposten.”

Bereikbaarheid is een basisrecht, ook voor Noord-Nederland. Het CDA investeert daarom 500 miljoen euro in regionale bereikbaarheid , zoals buslijnen en treinverbindingen. Omdat de Lelylijn en de Nedersaksenlijn cruciaal zijn voor de bereikbaarheid, moet de aanleg wat het CDA betreft snel starten.

In veel dorpen loopt het dorpshuis, de bibliotheek of de voetbalvereniging op zijn laatste benen. Met een landelijk gemeenschapsfonds moet de regering het openhouden van deze essentiële voorzieningen structureel ondersteunen als de lokale samenleving daarom vraagt.

De wolf heeft zijn weg gevonden naar het Noorden. In de Randstad vindt men dat mooi, maar in het Noorden weet men beter. Het eerlijke verhaal is dat de wolf moet kunnen worden beheerd en verjaagd. Daarvoor moet wat het CDA betreft de beschermde status naar beneden.