30 oktober 2023

CDA presenteert tegenbegroting met forse lastenverlaging en minder prestigeprojecten

De komende twee woensdagen bespreekt de Groningse gemeenteraad de ontwerpbegroting voor 2024. Het CDA Groningen publiceerde vandaag een tegenbegroting waarin de plannen van coalitiepartijen GroenLinks-PvdA, SP, Partij voor de Dieren en ChristenUnie flink worden vertimmerd. Samen met veel andere oppositiepartijen verzet het CDA zich tegen de coalitieplannen om een reclamebelasting in te voeren.

In de tegenbegroting van het CDA wordt de reclamebelasting van tafel geveegd, wordt de extra ozb-verhoging geschrapt en worden bovendien de parkeerkosten van bewonersvergunningen en bedrijfsvergunningen in de zogenaamde ‘tweede schil’ stevig verlaagd. Naast het doorvoeren van deze lastenverlichtingen wordt ook gesneden in de gemeentelijke uitgaven.

In onze tegenbegroting romen we anderhalf procent van de cultuurbegroting af en snijden we in de binnenstadsprojecten. Onder aan de streep leveren deze plannen de gemeente meer dan een half miljoen euro meer op dan ze de gemeentekas kosten. Gezien de enorme leningenportefeuille, de torenhoge schuld, de hoge rentestanden en de onzekere financiële positie van de gemeente vinden wij het noodzakelijk om de wankele gemeentefinanciën op peil te brengen zonder de rekening één op één door te schuiven naar woningeigenaren, ondernemers en autobezitters.

Lees hier onze volledige tegenbegroting.