11 maart 2024

CDA vraagt college om opheldering over Simmeren-zaak

In 2006 vertrok het Groningse familiebedrijf, schrootverwerker Simmeren, na jarenlang gesteggel met de gemeente, van het nog altijd braakliggende Simmerenterrein. De voormalig directeur en stiefkleinzoon van de oprichter pende zijn wanhopige strijd met de gemeente op, in het onlangs verschenen boek ‘oh, oh, oh, het moest maar eens verteld worden’. Het verhaal van Van der Leij heeft diepe indruk gemaakt op de fracties van het CDA, de Stadspartij en de Partij van het Noorden. Vandaag dienden deze partijen een reeks schriftelijke vragen in bij de gemeente.

“Het verhaal van deze familie is buitengewoon aangrijpend en roept veel vragen op over het handelen van de gemeente. De overheid hoort betrouwbaar en dienstbaar te zijn naar haar inwoners en dit strookt niet met het beeld dat de heer van der Leij over deze kwestie schetst. Daarom is duidelijkheid en opheldering nodig over deze langlopende zaak. We hopen dat het college met de beantwoording van onze vragen duidelijkheid schept. ” aldus de fractievoorzitter van het CDA Groningen, Jalt de Haan.

In zijn boek en in gesprek met de genoemde partijen beschrijft Van der Leij zijn juridische strijd met de gemeente vanaf midden jaren tachtig tot op de dag van vandaag. De strijd concentreerde zich voornamelijk op de door de gemeente vurig gewenste bedrijfsverplaatsing. Leendert van der Laan: ‘De zakken van de gemeente Groningen zijn heel diep om steeds maar te blijven doorprocederen op kosten van de belastingbetaler, tegen een hardwerkende ondernemer’.

Ook raadslid Mariska Sloot van de Stadspartij wil dat de onderste steen boven komt. “De vastberaden strijd om duidelijkheid en erkenning te krijgen van de heer van der Leij is bewonderenswaardig, het is diep triest dat die er nog steeds niet is. Daar moet nu verandering in komen.”