05 januari 2024

CDA wil Sterrebos opknappen bij aanleg Zuiderplantsoen

De werkzaamheden aan de Ring Zuid komen volgens planning in de loop van dit kalenderjaar tot hun einde. Dat betekent dat de langverwachte aanleg van het Zuiderplantsoen steeds dichterbij komt. Het Zuiderplantsoen komt deels over de ring te liggen en moet de oorspronkelijke vorm en grootte van het eeuwenoude Sterrebos, dat in 1765 werd aangelegd, in ere herstellen. Het CDA wil dat het huidige deel van het Sterrebos wordt opgeknapt bij de aanleg van het Zuiderplantsoen.

“Op dit moment kampt het Sterrebos met achterstallig onderhoud, verarmde beplanting en verminderde biodiversiteit. Door deze staat van het park is het een minder aangename verblijfplek, voor omwonenden en andere Groningers, dan van een gemeentelijk monument en een aangewezen kroonjuweel zou mogen worden verwacht” aldus CDA-fractievoorzitter Jalt de Haan.

Het CDA Groningen wil dat de gemeente zich niet blindstaart op de aanleg van het Zuiderplantsoen zonder het aangrenzende Sterrebos integraal in de ambitieuze plannen op te nemen. In december bracht de afdeling erfgoed van de gemeente Groningen een vergelijkbaar advies uit. Op dit moment zijn er nog geen concrete plannen voor het opknappen van het Sterrebos en wordt nog altijd gestuurd op “slechts beperkt opknappen”.

“Dit college stampt met het grootste gemak nieuwe projecten uit de grond, maar moet niet vergeten goed te zorgen voor wat we al hebben. Wij roepen het college op om de aanleg van het Zuiderplantsoen als kans aan te grijpen om ook het Sterrebos een hoognodige upgrade te geven” aldus De Haan.