20 oktober 2020

Praat met de raad: gemeenteraad gaat digitaal in gesprek met Stadjers

Op donderdagavond 29 oktober gaat de Groningse gemeenteraad digitaal in gesprek met inwoners over wat voor hen belangrijk is voor de gemeente. Aanleiding daarvoor is de bespreking van de begroting voor 2021 die op 11 november gepland staat.

CDA-fractievoorzitter René Bolle is één van de intiatiefnemers van dit gesprek. Samen met Mirjam Wijnja van GroenLinks zette hij dit initiatief op vanwege het belang om meer in gesprek te gaan met inwoners. René Bolle: 'We hebben elk jaar een miljard te verdelen in de begroting. Ik denk dat het belangrijk is om inwoners ook mee te laten praten over de verdeling daarvan. Daarmee wordt het duidelijker wat wij doen en dat kan leiden tot meer betrokkenheid.' Inwoners kunnen altijd al inspreken voor een raadsvergadering, maar toch is die vorm niet optimaal. 'Normaal gesproken hebben inwoners maar 3 minuten de tijd om hun mening te geven. Er is dan weinig ruimte voor een echt gesprek. Tijdens de digitale raadpleging is daar meer tijd voor en kunnen inwoners ook met elkaar in gesprek over een thema dat hen bezighoudt', aldus Bolle.

Vanwege Covid-19 vindt praat met de raad digitaal plaats. Inwoners kunnen zo vanuit hun eigen huis meepraten over wat beter kan en wat ze zouden willen. Het gesprek zal gaan over de vijf thema's die inwoners van de oude gemeenten Groningen, Haren en Ten Boer het belangrijkste vonden bij de herindelingsverkiezingen van 2018: groen, zorg, verkeer, wonen en afval.

Meepraten over de begroting?

De digitale raadpleging vindt plaats op 29 oktober en begint om 20.00. De avond duurt tot uiterlijk 21.30. Wil je meepraten over de begroting? Dan kun je je aanmelden bij de griffie via [email protected]. Na de aanmelding krijg je een link waarmee je kunt aansluiten bij het gesprek.