30 augustus 2023

Oppositie: laat volksfeest Bommen Berend niet verloren gaan

CDA, D66, VVD, Stadspartij 100% voor Groningen, Student en Stad, Partij voor het Noorden en PVV willen het hebben over de toekomst van Bommen Berend. De partijen dienden vanochtend schriftelijke vragen in bij het college. Al langer lijken de festiviteiten rondom Bommen Berend minder populair te worden. Zo was er vanwege de werkzaamheden op de Grote Markt dit jaar geen kermis. Ook zingen er geluiden rond over het eventueel afschaffen van de traditionele vuurwerkshow.

“De viering van Groningens Ontzet is uniek en brengt elk jaar een stukje geschiedenis weer tot leven. Tradities die daarbij horen moeten we koesteren”, stelt CDA-raadslid Etkin Armut. “Tegelijkertijd laat de afnemende populariteit zien dat we een brede discussie moeten voeren over de verdere invulling van Bommen Berend, zodat we het voor alle doelgroepen aantrekkelijk maken en houden”. De partijen stellen daarom voor dat de gemeente in gesprek gaat met onderwijsinstellingen en studentenverenigingen, om jongeren meer bij de festiviteiten te betrekken.

Daarnaast willen de partijen van het college weten hoe zij de toekomst van de kermis op de Grote Markt voor zich zien. Ze willen weten of het college kan garanderen dat de kermis volgend jaar wel doorgaat. Ook willen de partijen duidelijkheid over de toekomst van de traditionele vuurwerkshow. “Dat zijn tradities die erbij horen, daar kan je niet zomaar een streep doorheen zetten”, vindt Armut. “We moeten het hebben over hoe we Bommen Berend nieuw leven in kunnen blazen. Tegelijkertijd moeten we het belang van tradities die bij Bommen Berend horen niet uit het oog verliezen”.

De oppositiepartijen vragen het college bovendien de bureaucratische rompslomp te verkleinen. “Zonder de vele vrijwilligers die zich elk jaar weer inzetten voor een mooi feest zou de viering niet eens plaats kunnen vinden”, stelt Armut. “Daar hebben we enorm veel waardering voor. Het vraagt ook van de gemeente dat zij processen minder bureaucratisch maken zodat verenigingen en vrijwilligers zich bezig kunnen houden met het organiseren van een mooi feest.”