24 februari 2023

CDA op werkbezoek bij Northwater

Vanmorgen bracht een CDA delegatie samen met Anne Kuik (CDA 2e kamerlid) en Robert de Wit (CDA statenlid en lijstterkker provinciale staten Groningen) een bezoek aan de nieuwe industriewater installatie van Northwater.
De installatie is gebouwd om industriewater te leveren aan de industrie in de Eemshaven. Het datacentrum van GOOGLE is één van de afnemers en ook mede initiatiefnemer.
Op termijn wordt de industriewater leiding doorgetrokken naar het industrieterrein Oosterhorn bij Delfzijl.
Zowel bij de Eemshaven als bij Oosterhorn is het oppervlaktewater zouter en kan daardoor minder goed voor industriewater bereiding worden gebruikt.

De installatie is gebouwd op het terrein van de rioolwaterzuivering (rwzi) Garmerwolde.
Door de steeds drogere perioden als gevolg de klimaatverandering zal de beschikbaarheid van oppervlaktewater uit het IJsselmeer voor Groningen afnemen.
Een goed alternatief is dan om het gezuiverde rioolwater van de rwzi Garmerwolde te gebruiken voor het maken van industriewater.

Northwater is een organisatie waarvan Waterbedrijf Groningen, Watermaatschappij Drenthe en Evides aandeelhouder zijn. Het bedrijf is gevormd doordat Groningen Seaports een tender had uitgeschreven voor een zoutwaterzuivering op het industrieterrein Oosterhorn. Evides had de beste inschrijving voor deze tender. Zij had in Terneuzen ervaring met een zoutwaterzuivering. Het waterbedrijf Groningen had al industriewaterzuiveringen in Veendam. Een logische stap om dan samen te gaan in een nieuw bedrijf. Ook bij Avebe in Ter Apelkanaal heeft Northwater een industriewaterzuivering gebouwd.

Het CDA wil dat bedrijven die veel drinkwater gebruiken voor hun bedrijfsproces worden gestimuleerd om het water te hergebruiken.
Dit zou via hun omgevingsvergunning geregeld moeten worden.
Om ook in de huishouding minder drinkwater te gebruiken zou je het drinkwatergebruik per dorp en wijk inzichtelijk moeten maken.
Minder drinkwater gebruik geeft ook minder drinkwater in het riool, minder transportkosten en een lagere belasting op de rioolwaterzuivering.