14 juni 2017

Gemeente Meerssen wordt alsmaar rijker

Eindelijk eens goed nieuws uit het gemeentehuis.

Het overschot op de jaarrekening van de Gemeente in 2016 bedraagt € 1.008.000. Het jaar 2015 had de Gemeente een overschot van € 1.482.000. Sinds 2010 kan ons gemeentebestuur meer dan 9 miljoen bijschrijven op haar reserve rekening. Deze pot geld is inmiddels aangegroeid tot bijna 58 miljoen euro.

Wij vragen ons toch een paar dingen af.

Waarom heeft de Gemeenteraad ingestemd met een belastingverhoging van 50%, de afgelopen 3 jaar?

Waarom worden de gemeenschapsvoorzieningen zo drastisch afgebouwd? En in de Raadsvergadering van oktober a.s. komt de Wethouder met drastische bezuinigingen op de subsidies van de verenigingen. Een aantal verenigingen krijgt helemaal geen geld meer. Zelfs een aanmoedigings-subsidie wordt nog tenietgedaan.

Waar zijn deze Gemeenteraad en dit College mee bezig?

Van alles wat men heeft beloofd, in de aanloop naar de verkiezingen van 2014, wordt niets waar gemaakt.

Integendeel, er komt een ongekende kaalslag en de gevolgen zullen niet uitblijven. De drastische parkeertarief-verhogingen i.p.v, invoering van de blauwe parkeerschijf, is al duidelijk zichtbaar in het centrum van Meerssen. De leegstand neemt alsmaar toe en veel van de huidige ondernemers staat het water tot aan de lippen.

Neen, gemeentebestuur, een echte visie ontbreekt in dit beleid.

Maak gebruik van de ruimte in de financiën om een stimulans te geven aan gemeenschapsvoorzieningen, ondersteuning van vrijwilligerswerk en het in stand houden van het schaarse bedrijfsleven.

Dat zijn de hoofdtaken van een Gemeentebestuur.

Geulle, 14 juni 2016.

CDA bestuur afdeling Meerssen.