06 februari 2017

Waterbeheer binnen de gemeente Meerssen

Vrijdag 3 februari j.l. heeft CDA Meerssen een interessante themabijeenkomst georganiseerd met een zeer actueel thema namelijk "Waterbeheer binnen de gemeente Meerssen".

Het thema bleek goed aan te slaan want er waren de nodige geïnteresseerden naar het Verdrag van Meerssen gekomen. Na een zeer boeiende presentatie van de heer Victor Dinjens toog het voltallige gezelschap naar buiten om diverse projecten binnen de gemeente te bezichtigen.

Als eerste werd het Retentiebekken op het terrein van vliegveld Maastricht-Aachen bezocht. Dit retentiebekken is afgelopen november met maar liefst 2500m3 vergroot. Het komende voorjaar/zomer zal uitwijzen wat hiervan voor de gemeente Meerssen het effect is bij extreme regenval zoals op 24 juni 2016 toen het gehele centrum van Meerssen blank stond.

Vervolgens werd gestopt ter hoogte van Kasteel Vliek waar het waterschap o.a. een WADI zal aanleggen waarmee ook de Kader Richtlijn Water doelen (KRW) zullen worden behaald. Als afsluiting werd gestopt bij de overkluizing van de Watervalderbeek aan Humcoverstraat. Deze overkluizing blijkt in de praktijk bij extreme regenval het toestromende water niet te kunnen verwerken.

Effectieve maatregelen op het hoger gelegen plateau van Schimmert zijn dus onontbeerlijk. Zeker gezien het feit dat de beek hier na verlegging niet meer op het laagste punt in het terrein stroomt. Het is belangrijk dat politiek en gemeente doordrongen zijn van de fysieke situatie van onze gemeente met een voor Nederlandse begrippen vrij uniek reliëf verschil. Hierdoor dient door de politiek niet alleen naar de goedkoopste oplossing, bijvoorbeeld bij wegreconstructie, gekeken te worden maar ook naar mogelijk duurdere varianten zoals een gootconstructie in het midden van de weg bij hydrologische knelpunten.

Namens het CDA Maastricht was Vivianne Heijnen bij deze bijeenkomst aanwezig. Zij benadrukte het belang van regionale samenwerking bij dergelijke vraagstukken.

Het CDA Meerssen zal Vivianne de komende tijd gaan steunen bij haar campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen van maart dit jaar. Motto bij deze campagne zal luiden "Geluid uit Zuid" wat zeker ook voor Waterbeheer geldt om dit stevige op de Haagse Politieke agenda te krijgen.

Michaël Hendriks Moorveld, 4 februari 2017

Hieronder kunt u de powerpoint met de presentatie over wateroverlast in Meerssen downloaden.