23 februari 2017

Voor niets gaat de zon op: nieuwe stap naar een duurzaam Asten

Duurzaamheid vinden we als CDA ook belangrijk. Maar hoe geven we daar vorm aan? Petra Rijkers, voormalig gemeenteraadslid, legt een baanbrekend initiatief aan u voor.

Met enthousiasme breng ik onder uw aandacht dat Astenaren en Ommelnaren die wonen op een adres met postcode 5721 en 5724 hun energierekening fors naar beneden kunnen brengen als zij komende maanden de stap nemen om over te stappen op zonnepanelen. Niet op hun eigen dak maar op energiepark De Vlaas. Dit energiepark wordt dit jaar gerealiseerd in Deurne op een locatie naast het scholenvierkant. Hier is plaats voor 11.000 zonnepanelen.

Postcode-roos regeling
Wie kan meedoen? Iedereen die voldoet aan de Regeling Postcode-roos van de Belastingdienst. Concreet in de gemeente Asten → iedereen met postcode 5721 of 5724.  Hier staat een korting op de energiebelasting tot zeker 2030 tegenover. Op dit moment bedraagt deze korting € 0,12 per KW/u. Maar ook de vergoeding door het energiebedrijf van de geleverde elektriciteit tegen de normale kostprijs.

Eigenaar in coöperatie
De mensen die op energiepark De Vlaas hun zonnepanelen plaatsen verenigen zich in een coöperatie, zonder commercieel belang en zonder winstoogmerk.  Zij zijn lid en nemen beslissingen in algemene ledenvergaderingen. Zij zijn gezamenlijk eigenaar. Het is een initiatief vanuit Energyport Peelland (EPP).

Energyport Peelland
Energyport Peelland is in 2013 gestart. Dit is een groep vrijwilligers, verenigd in een coöperatie, met als doel de regio energie-neutraal maken. Hoe? Door in te steken op het verwerken van afvalstromen, zonne-energie en energiebesparende maatregelen. Zij triggerden mij in 2014 en als lid zet ik mij sindsdien van harte in want energiebewustzijn mag niemand van zich af schuiven!

Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Met het plaatsen van eigen zonnepanelen op energiepark De Vlaas werken we aan een goede toekomst voor onze kleinkinderen. Dat spreekt CDA'ers ook zeker aan! Zie ook www.energyportpeelland.nl en http://www.energyportpeelland.nl/cmdata/documents/Prospectus-vlaas-web.pdf

Meer weten? Neem gerust contact op met Petra Rijkers via [email protected] ;