19 maart 2017

Alzheimer Café van start in Asten

Op 4 april start het Alzheimer Café Peelland. Mensen met dementie, hun naasten en zorgprofessionals kunnen maandelijks bijeenkomsten bezoeken in dienstencentrum 'de Beiaard'. Initiatiefnemer van het Alzheimer Café is onze fractievoorzitter John Bankers: "Dementie komt bij ruim 1.000 mensen in de Peelregio voor. Dementie bepaalt niet alleen het leven van de persoon zelf, maar beïnvloedt ook in grote mate het leven van de mensen eromheen: familieleden, vrienden, buren, noem maar op. In het Alzheimer Café kunnen bezoekers iedere maand informatie opdoen over de ziekte en hoe ermee om te gaan, maar minstens zo belangrijk is het lotgenotencontact. Mensen kunnen met elkaar praten over wat ze dagelijks meemaken. De steun die ze er vinden, helpt hen mogelijk iets in het leven met dementie"

John Bankers startte het Alzheimer Café Peelland vorig jaar door een email te sturen naar Alzheimer Nederland. Aanleiding was zijn bezoek aan andere Alzheimer Cafés. Daar waar in andere regio's veel mensen een Alzheimer Café bezoeken, daar bleek uit onderzoek dat inwoners uit de Peelregio zelden een Alzheimer Café bezoeken. Het regionaal bestuur van Alzheimer Nederland gaf haar toestemming om een initiatief voor de Peelregio op te zetten. Bankers: "Wat volgde was het zoeken naar mensen, die mee wilden helpen. Na een informatiebijeenkomst eind vorig jaar is er een werkgroep met 8 personen gevormd. Een voor een mensen met een groot netwerk binnen de Astense, Deurnese of Somerense gemeenschap, die allemaal vrijwillig meewerken. We maken gebruik van de krachtige gemeenschap om via via onze boodschap over te brengen bij mensen die de ziekte van dementie treft."

Na maanden voorbereiding start het Alzheimer Café Peelland binnenkort. Vervolgens vindt iedere eerste dinsdag van de maand een bijeenkomst plaats in dienstencentrum 'de Beiaard'. Bankers: "Het is mooi om te zien, hoeveel mensen willen meewerken. Er komt veel werk bij kijken: programma maken, mensen uitnodigen, locatie inrichten, vrijwilligers zoeken, communicatie, subsidie en sponsoring regelen. Maar dat is het allemaal waard. Je komt nergens iemand tegen, die bedenkingen heeft. Iedereen is enthousiast. Het Alzheimer Café Peelland heeft een grote slagingskans. Het is mooi dat je als raadslid ook op die manier je steentje kunt bijdragen: je kennis en ervaring van de zorg zo inzetten, dat je de inwoners van Asten, Deurne en Someren helpt. Als partijleden geïnteresseerd zijn om een kijkje te komen nemen, natuurlijk van harte welkom!"